Julklappsinköp

Idag har vi köpt dom flesta julklapparna,det är så skönt vara ute i god tid. Det är nog mycke som ska göras iaf när det lackar mot jul!
 
 
Toan är julpyntad klar.
 
 
Middan blev fläskkarre i påse gjord i ugn.
Stekpåsen är en fin uppfinning som man glömmer bort mellan varven.
 
 
Saltade och pepprade på karren,la i slantade skalade morötter och klyftad lök i påsen.
200 grader i 40 min.
På plåten hade jag även klyftad potatis som jag vänt i vanlig grillolja och lite salt.
Såsen gjorde jag av skyn från köttet.
Hällde skyn i en kastrull,lite soja för färgen skull och lite grädde,och så kokade jag upp det.Klart att servera med kött och potatis.
Morötterna och löken åt vi till,även äppelmos.
 
 
 
Förberett morgondagens efterrätt, Pot de Creme au Chocolate!!
Recept kommer i morgondagens inlägg,måste ju smaka innan jag ger er receptet! ;-)
Så välkommen åter!!
 
Vi köpte ju en hel färsk oxfile igår,så idag gravade jag en bit.
Såg en som gjorde det på Halv 8 hos mig och det såg så gott ut.
Så om 4-5 dagar får vi väl känna om receptet är till att arkivera eller slänga.
 
Ser inte så gott ut just nu iaf!!
 
GRAVAD OXFILE

400 g färsk oxfile
3 gula lökar,rivna
1 dl socker
1 dl salt
1 näve grovmald svartpeppar
2 msk torkad basilika
 
Riv de skalade gula lökarna grovt
Blanda salt socker svartpeppar och den torkade basilikan med löken
Täck fileen med lökröran
Lägg fileen och lökröran i en påse.
Se till att röran täcker köttet
Vänd påsen nån gång per dag
Låt gravas 4-5 dagar.
Skrapa bort lökröran och skiva tunna skivor,klappa gärna ut köttskivorna vid servering.
 
Återkommer med hur det smakar när den är klar!!
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Åh va fint det vart med julpyntet :)
Det ser så inbjudande ut,
tvålarna luktar jul genom skärmen ;)
Önskar dig en fortsatt fin lördagskväll

Kram Bibbi

Svar: Tack Bibbi!Jag älskar Julen,skulle kunna börja göra jul i oktober....om jag fick!!!!
Kram och ha en fin söndag!
Erica Hermansson

Kommentera här: