Läget???

Skönt vara hemma igen efter 9 dagar i söder hos mina flickor!
Härligt kunna laga mat och få duka med eget porslin!
 
I söder var ju grönt och +grader,här i norrland har snön kommit.
 
 
 
Naturen smyckar blåbärsriset med iskristaller
 
 
Gjort lite iskristaller i sockerpasta 
 
Fredan gjorde jag NasiGoreng med sötsursås
 
NasiGoreng
4 port
 
vändstek 3 ägg och lägg åt sidan,skäres i småa bitar
skär 2 kycklingfileer i småa bitar och stek i lite smör och krydda med lite grillkrydda
koka lite äggnudlar och klipp i småbitar när dom är klara
skär ca 10 cm purjo i strimlor
hacka en näve cashewnötter
finhacka 4 champinjoner
1 burk majs
stek 1/2 påse wookgrönsaker i smör+champinjonerna och purjon
när dom är klara tillsätt allt det andra
rör om tills allt är blandat och varmt
 
 
SÖTSURSÅS enkel
4 port
 
1,5 dl socker
4 msk ketchup
1 dl äppelcidervinäger
1,5 dl vatten
1 msk kikkomansoja
Blanda alla ingredienser i en gryta
Koka upp under omrörning
 
 
Denna parkering av rullatorerna såg vi utanför stadskyrkans marknad!!!
 
Sen har jag bakat lite,hade nog lite abstinens!
Läste i en tidning om mandelmasskakor,så jag köpte en sånn påse.
Smeten färdig i en påse med tyll
 
Spritsade ut kakorna på en skärbräda,och lät dom torka lite
Hackade en 70%choklad med apelsinsmak och la ca 1-1 1/2 tsk chokladhack i minimuffinsform
 
Sen la jag ner mandelmasskakan på chokladen och toppade med ett halvt coctailbär
Gräddade i 200grader tills dom fick fin färg
 
Tog en bakpause och drack årets första glögg, pepparkaka med ädelost
 
Min älskling har fyllt år när jag var borta så idag söndag,så slog vi ihop kalas med farsdagsfirandet!
Bakade en godistårta med fluff som fyllning och sockerkakan var glutenfri
 
Tårtbotten av Rismjöl
1 rund form ca 1 1/2 l
 
4 ägg
3 dl socker
3 dl rismjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
 
175 grader i ca 30 min
 
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda rismjöl,vaniljsocker och bakpulver och sikta ner i äggsockret
Rör om
Smöra formen och mjöla formen med lite rismjöl
Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen
 
Låt kakan svalna något i formen innan den stjälps upp
Låt kallna under formen
 
Skar den kalla kakan i tre delar
Fyllde kakan med 3 olika fluff och hallon
Vitchoklad,dumle och Ahlgrensbilfluff
 
Vitchokladfluff
Värm 3 dl grädde
Tillsätt 200 g hackad vitchoklad
Ta grytan från plattan och rör tills chokladen smält
Låt kallna i kylen 
Vispa till fast konsistens
 
Dumlefluff
Görs som vitchokladfluff
3 dl grädde
ca 8-10 dumlekolor som skärs i småa bitar
 
Ahlgrensbilarfluff
Värm 3 dl grädde
ca 80 g bilar som klippts i småa bilar
Rör till allt smält
Låt kallna i kylen
 
Godistårtans första lager fick Ahlgrensfluff
Andra lagret fick tinade hallon och dumlefluff
Sen täckte jag hela tårtan med vitchokladfluff
Täckte sen med ett vitt färdigkavlat marsipanlock som jag tagit ut en cirkel (måttade med en liten skål)
Skar den lilla cirkeln i tårtbitar och la på tårtan och fyllde hålet med bilar och dumlekolor!
 
 
Gjorde några minimuffins av rismjölskakans smet,blandade ner lite pepparkakskrydda 
Spritsade på lite vitchokladfluff och garnerade med en snöstjärna i sockerpasta
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: