JULSKINKAN

Mitt uppdrag att laga middag från ingredienser som finns i frysen fortsätter.
En bit julskinka fick komma fram idag och 1/4 påse broccoli.
Så blandar man det med grejer från kylen och vips är middan ett faktum.
 
 
Skink&Broccolipaj, Broccolisoppa och surdegsbaguetter.
 
Att baka med surdeg tar ju lite tid,så det började jag att göra redan vid lunch.
Hade köpt surdeg på burk,funkar utmärkt!
 
 
Gjorde efter receptet på burken
 
 
 
BROCCOLISOPPA 2 port
1/2 riven gul lök
1 riven pototis
100 g broccoli (fryst)
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl grädde
Riv lök och potatis direkt ner i en kastrull
Tillsätt broccolin, vattnet och buljongtärningen
Koka tills grönsakerna är mjuka
Mixa soppan slät med stavmixern
Tillsätt grädden och koka upp soppan
Salta och peppra om det behövs
 
 
Hade denna i kylen så den fick bli botten i pajen
 
Finhackad julskinka, hackade champinjoner och broccoli blev fyllningen
 
Riven ost på det
 
 
Vispa ihop 3 ägg och 2-3 dl grädde, och lite cayennepeppar
Häll äggstanningen i pajformen
Grädda i 200 grader i ca 30 min
 
 
 
 
 
 
 
Lite av den färdig smördegen blev över, så då gjorde jag strutar till efterrätt
 
Lindade remsor av smördegen på konorna
Penslade med ägg och strödde över lite strösocker
Gräddade i 175 grader ca 20 min
  
Fyllde de färdiga strutarna med marzankräm/grädde och hallon
 
 
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Erika Skogly:

skriven

Både pajen och efterrätten ser goda ut. Man ska inte slänga rester, jag håller med. Surdeg på bröd har jag aldrig testat. Låter spännande. Ha det gott!

Kommentera här: