Gnocchi med tomatsås

 
GNOCCHI MED TOMATSÅS
tomatsås:
400 g krossade tomater
1 gul lök
2 klyftor vitlök
5 strimlade basilika blad
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
en liten nypa socker
2-3 msk olivolja
broccoli
Värm oljan i en kastrull.
Skala och halvera den gula löken och lägg ner lökhalvorna och vitlöksklyftorna i den varma oljan.
Låt lökarna fräsa långsamt utan att dom tar färg.
Tillsätt tomaterna, basilikan, salt, peppar och socker.
Låt tomatsåsen småputtra under lock i ca 45 min.
Plocka bort lök och vitlöken.
När 5 min återstår tillsätter man broccolin som är skuren i småa buketter.
 
gnocchi:
ca 800 g skalad färdigkokt potatis
2 ägg
ca 3 1/2 dl mjöl
1 msk olivolja
1/2 riven gul lök
salt
 
kokande saltat vatten
Pressa den kokta potatisen i en bunke.
Blanda ner nästan allt mjöl, äggen, den rivna löken, lite salt och oljan.
Rör ihop till en deg.
Ta upp degen på mjölat bord och knåda den.
Ska bli en klibbfri deg.
Rulla ut degen till ca 2 cm i diameters tjocka sänglar.
Skär i ca 2 cm långa bitar och tryck till dom på mitten.
Lägg bitarna på en mjölad bricka.
Koka upp lättsaltat vatten.
När vattnet kokar läggs gnocchin i vattnet.
När gnocchin flyter upp till ytan kokas dom i ca 1-2 min till.
Lägg dom i ett durkslag
 
Blanda ner gnocchin i tomatsåsen och rör om.
 
Lägg upp rätten i en djuptallrik och toppa med fint riven västerbottensost (el parmesan)
 
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Helena Olli:

skriven

Jag gillar din sida skarpt !

Svar: Tack Helena!Va trevligt, å så glad jag blir!!
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: