INBAKAD LAX m VITVINSÅS

Laxbiten jag hade var stor nog för att testa olika recept.
Först ut var ju soppa, nu inbakad i smördeg och med gorgonzola.
 
Vitvinsås till fisk är väldigt gott, så ta dig tid och koka den själv.
 
INBAKAD LAX m VITVINSÅS
4 port
 
4 bitar lax, ben och skinnfri
salt
gorgonzolaost, 1 pkt
1 rulle färdigkavlad smördeg
uppvispat ägg
 
sås: 2 finhackade charlottenlökar
smör
2 dl vitt vin el matlagningsvin
3 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
3 dl grädde
1 tsk mjukt smör
1 tsk mjöl
salt
vitpeppar
 
Skär smördegen i 4 bitar.
Salta laxbitarna.
Skär ett snitt i mitten av laxbiten, och tryck ner gorgonzolaost i snittet.
 
Lägg laxbitarna upp och ner, mitt på smördegen.
Vik ihop smördegen som ett paket.
Lägg paketet i smord ugnsform, skarven medåt.
 
Pensla paketet med uppvispat ägg.
Grädda i ugnen, 200 grader i ca 20-25 min.
 
 
Vitvinsåsen:
Finhacka charlottenlökarna och fräs dom i en kastrull med en klick smör.
Häll på vinet, vattnet, buljongtärningen och grädden.
Låt koka i minst 10 min.
Blanda mjölet med det mjuka smöret.
Vispa ner det i såsen.
Låt koka i 5-10 min.
 Smaka av med salt och vitpeppar.
 
Servera fisk, sås och kokt potatis.
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 jossan:

skriven

Men fy sjutton så gott, detta ska jag testa så fort jag kan! :D

Svar: Riktigt gott, å vitvinssåsen är bara såååå god. Den funkar till kokt fisk å stekt!Smaklig måltid.Kram// Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: