Portionsbröd

Kokade Gulaschsoppa till middag idag på lammfärs som blev över från igår.
Och soppa till middag, då blir det hembakat bröd till.
Formen som jag bakade i idag är från 
 
http://www.lyckasmedmat.se/
 
Portionsbröd
 
1 pkt jäst
1 dl olivolja
2 dl vatten
 2 dl mjölk
1 msk sirap
1/2-1 msk brödkrydda
2 tsk salt
9-12 dl mjöl
 
Smula jästen i en bunke, rör ut den med 1 dl mjölk och oljan.
Värm resten av mjölken och vattnet till 37 grader.
Häll ner det i bunken med sirap, brödkryddan och saltet.
Rör ner så mycke mjöl tills degen släpper från bunkens kanter.
Strö lite mjöl över degen och låt degen jäsa i bunken under plastfilm i 40 min.
Knåda degen i någon minut, häll ut den på mjölat bakbord.
Min form rymmer 8 bröd så jag delade degen i 8 delar och knådade och formade småa limpor.
 
Smöra formarna och lägg ner bröden.
Strö över lite mjöl, låt bröden jäsa 30 min.
Värm ugnen till 200-225 grader.
Skär några snitt i bröden med vass kniv.
Grädda bröden i 20 min.
Låt bröden vila/kallna i 20-30 min innan du skär i bröden.
 
 
 
 
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Gött😊👍

2 Anonym:

skriven

Gött😊👍

3 Robex Lundgren:

skriven

mums

4 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Så smart :) Vinnarna av veckans blogg är nu dragna :)

Svar: Riktigt goda. Sen när vi grillade å 2 bröd var över och var sisådär 3 dar, så skar jag ett rutmönster, djupa skåror. Hällde över smält smör m vitlök, sen in i ugnen.Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: