Picklade ägg

 
Jaa vad har jag nu gjort då.... ja jag har picklat och färgat kokta ägg röda.
Men note till mig själv, nästa gång ska jag köpa färsk rödbeta, för färgens skull.
Det fanns inte lösvikts rödbetor när jag skulle köpa, så jag tog färdig kokta, det påverkade färgen. De röda blev dovt.
Men äggen blev goda, och Ja, man behöver ju inte färga äggen.
Jag serverade mitt ägg i min Ramen, nudelsoppan.
 
Picklade Ägg
 

5-8 ägg
1 rödbeta
5 dl vatten
2 dl strösocker
1 dl ättika
1 tsk salt

Dekoration:
majonnäs
gräslök

Gör så här:
1. Skala och riv rödbetan.
2. Koka upp vatten, socker, ättika, salt och rödbeta i en kastrull och låt sjuda 30 minuter. Låt svalna helt.
3. Koka äggen 6-7 min. Spola äggen i kallt vatten och låt svalna. Skala äggen, lägg i en glasburk och sila över den kalla lagen.
4. Låt stå i kylen över natten. Skär upp och dekorera om du vill med majonnäs , gräslök eller något annat gott.

 
Lånad Bild från nätet
 
Kram//Erica

Kommentera här: