Fröknäcke

Bakat fröknäcke på förmiddag.
Kan bara säga att det är bland det godaste bröd som finns.
Det är glutenfritt, nyttigt, gott, lättbakat och smakar typ popcorn.
När man väl börjar äta det är det svårt sluta.
Gott att äta med smör på, naturell el dippa i min goda vitlöksdipp.
Av receptet blir det två plåtar bröd.
 
Fröknäcke
2 plåtar bröd
 
2 dl majsmjöl (mandel el potatismjöl)
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl olja
2 dl kokande vatten
 
Blanda alla torra ingredienser i en skål.
 
Koka upp vattnet och oljan och blanda ner det i skålen.
Rör ihop till en deg.
 
Dela degen i två delar
 
Lägg ena degen på en bakplåtspappersklädd plåt.
Lågg ett bakplåtspapper på och tryck ut degen tunt,tunt.
 
Ju tunnare desto bättre.
Ta bort det övre bakplåtspappret.
Jag skär rutor i degen, man behöver inte det för man kan bryta bitar av brödet om man vill.
Men jag vill ha ordning på mitt kaos!
Strö flingsalt över brödet.
 
 
Grädda i 150 grader i 30 min.
 
 
 
 
I vitlöksdippen har jag:
1 liten burk creme fraiche
1-2 pressad vitlök
aromat
citronpeppar
1-2 msk olivolja
( god till allt, chips, grönsaker, grillat)
 
 
 
 
 
Så var fröknäcket packat i asken jag gjort av en papperstallrik.
En hemmagjord 'gåbortpresent', så nu är det bara att vänta på att bli bortbjuden!!!! :-)
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 sandra:

skriven

har provat att göra någon liknande, blir så gott :D

2 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Mums va gott, har testat något liknande :)

Svar: Dom är så himla goa, kan knappt sluta äta!Kram//Erica
Erica Hermansson

3 Andrea iB ~ Fotografering. Inredning. Vardag. ~:

skriven

Smarrigt :)

Kommentera här: