Andra december.

Haft en dag i köket idag.
Vi ska ha adventsfika på söndag så det är bara att börja baka.
En är glutenallergiker så jag vill baka lite så hon också kan äta det mesta.
Jag är medlem på en baksida på Facebook och där får man tips till max. Man bara häpnar på alla skapelser dom rör och vispar ihop.
Så jag började med att göra en Skumtomtefudge.
Läste att många tyckte att den var söt,så jag minskade på sockret.
 
SKUMTOMTEFUDGE
 
100 g skumtomtar
1 dl socker (2 dl socker stod det i receptet)
1 dl grädde
50 g smör
125 g vitchoklad
 
Klipp tomtarna i småa bitar
Lägg dom i en kastrull tillsammans med socker,grädde och smöret.
Smält allt på låg värme.
Rör lite då och då.
Det tar lite tid innan tomtarna smält,men låt det ta tid.
När allt är smält och smeten är slät,ta kastrullen från plattan och rör ner den hackade chokladen.
Rör tills allt är smält och blandat.
Häll smeten i en liten bakplåtspappersklädd form
(jag har en liten form från Ikea)
Låt stelna i kylen i 2-3 timmar
Skär i småa bitar
 
Sen kokade jag vanlig knäck!
Det hör ju julen till.
 
Jag kokar i min gjutjärnsgryta!
Jag älskar den grytan,jag använder den till det mesta.
Så har du inte önskat dig något i julklapp så är mitt tips till dig, en gjutjärnsgryta med lock!!
 
KNÄCK
 
ca 50 st
2 dl grädde
2 dl socker
2 dl ljussirap
Kokas till det håller för kulprovet (tar ca 20 min)
 
Har köpt denna Senap i flera år från Apoteket till jul.
Gillar burken man får den i,den är från Höganäs.
Har dom tomma nu som kaffemuggar!!
 
Hittade ett recept på Ekollon som jag bakade idag.
 
EKOLLON
ca 40 st
 
300 g finmalda hasselnötter
2 1/2 dl socker
3-4 äggvitor
grön hushållsfärg
 
Blanda allt
Forma små ägg med två dessertskedar
Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar
Grädda i 200 grader i ca 15 min
Låt svalna
Smält 100 g mörk choklad och doppa 1/3 av kakan i chokladen
 
Goda och glutenfria kakor
 
Sen bakade jag ett gäng kokoskakor,ska bli Rudolfkakor
 
KOKOSKAKOR
ca 25 st
 
50 g smält avsvalnat smör
2 ägg
1 dl socker
1 påse (200 g) riven kokos
 
Blanda socker och ägg
Tillsätt kokos och det avsvalnade smöret
Rör ihop allt
Låt svälla i 10 min
Klicka ut på bakplåtspappersklädd plåt
Grädda i 175 grader i 10-15 min
Låt kallna
 
Smält choklad
Doppa kakans botten i chokladen
Låt kallna
Gör horn av den smälta chokladen som blev kvar
Mulen är ett halvt coctailbär
RUDOLFKAKOR
 
 
CORNFLAKESMUMS
 
Smält 150g ljus choklad,
150 g mörk choklad,
250 g nougat,
350 g nutella över vattenbad
Blanda ner det i 1 1/2 liter cornflakes
Klicka ut i småbrödsformar
 
 
 
 
Middan blev Blodplättar
 
Blod
Lättöl
Riven charlottenlök
Salt,vitpeppar
Mjöl
Stek plättarna i smör
 
Serveras med stelt bacon
 
 
Blodplättar,bacon,lingonsylt och smör,det är Husmanskost!!
 
Kram//Erica
 
 

Kommentera här: