Munkbullar

 
Så äntligen har jag hittat ett Munkjärn på loppis.
35kr för ett fint järn.
Munkbullar bakade jag nog första gången för ca 20 år sen.
Då jag skulle baka dessa fick jag låna järnen av en kompis mamma.
 Men nu är jag glad föra nu har jag ett eget järn!
 
Munkbullar
ca 25-28 st
 
3 ägg
1 1/2 dl grädde
2 dl socker
2 dl smält avsvalnat smör
4 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
 
Vispa ägg och socker.
Rör ner smöret och grädden.
Rör ner mjöl och bakpulver till en slät smet.
Värm ugnen till 225 grader.
Låt järnet vara i ugnen och bli genomvarmt.
Smörj järnet med smält smör, lägg en klick smet i varje grop.
( man får testa sig fram hur mycke smet man fyller)
Grädda i ca 12-15 min, eller tills dom fått fin färg.
Ta ut järnet, tänk på att järnet är rejält varmt, stjälp ur bullarna.
Smörj järnet mellan varje gång!
Går fint att frysa bullarna.
 
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: