Hemmagjord Limoncello

Jag älskar citron, men det visste ni väl redan.
 
Hemmagjord Limoncello
 
3 dl sprit ( jag använde vaniljvodka)
5 citroner, skal och saft
2,5 dl sockerlag
 
Skölj citronerna noga, jag diskar dom typ med diskmedel och varmt vatten innan jag sköljer dom noga. Skala dem med potatisskalare. Försök att få med endast det gula, det vita smakar beskt. Pressa ur citronsaften. Koka ihop en sockerlag och låt svalna. Häll upp spriten, i med citronsaften och skalet, samt sockerlag i en ren burk.Låt stå svalt i 3-5 dagar. Sila och häll upp i rena flaskor.
 
 
Sockerlag
1 dl socker
2 dl vatten
Koka socker och vatten tills sockret löst upp.
Låt lagen  kallna innan den används.
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Gina Salmi:

skriven

Limoncello som jag älskar. Det måste jag prova tack för tipset. ❤

Svar: Jag älskar också citron i alla former! Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: