Hasan Pasha köftesi på norrländskt vis/ Färs med ostgömma, mostopping & Tzatziki

Zeina Mourtada är en riktig stor inspirationskälla på nätet/tv.
Såg dessa goda färsbiffar för någon dag sen och så klart måste jag testa.
Och så klart måste jag ju gör om receptet lite grann så det blir en norrländsk variant.
Älgfärs, mandelpotatis, Västerbottenost och egenplockade kantareller.
Och jag kan säga, Muuuums va gott!
 
4 portioner

2-3 st tomater el 1 fpk krossade avrunna tomater
150 g riven ost, Västerbottenost 
Rapsolja

Biffarna:

600 g färs(valfri sort, jag har använt älgfärs)
1 gul lök
persilja, jag tog fryst
0,5 dl ströbröd
2 tsk paprikapulver
Salt & svartpeppar

Potatismos:

700 g potatis (gärna mjölig sort men jag använde mandelpotatis)
2 vitlöksklyftor 
2 äggulor
25 g smör
Salt & svartpeppar

Smörstekta kantareller.

Börja med potatismos. Skala och skär potatisen i bitar, koka upp i lättsaltat vatten. Låt rinna av och pressa sedan till mos, gärna med en potatispress. Smält smöret och blanda sedan med potatisen. Tillsätt äggulor, riven vitlök, salt och peppar. Låt svalna lite och Lägg moset i en spritspåse

Värm ugnen till 225°, över och undervärme. Hacka tomaterna i små tärningar el häll de krossade tomaterna i en sil. Hacka persilja fint, el ta fryst , riv löken eller hacka i små tärningar. Blanda ihop alla ingredienser till biffarna. Forma stora köttbullar ( 8 st blir perfekt tror jag)med fuktade händer. Platta till köttbullen och gör sedan en liten grop i mitten. Du ska forma små skålar. Lägg i en ugnsform, lägg hackad tomat el de avrunna tomaterna, runtom biffarna. Ringla lite rapsolja över. Förgrädda biffarna mitt i ugnen i ca 5 min. Detta gör du får att biffarna ska hålla formen bättre när du sedan toppar med potatismos.

Ta ut från ugnen, fyll biffarna med ost, spritsa potatismos över och tillaga sedan mitt i ugnen i ca 15 min. Servera med önskat tillbehör. Allt från bulgur, ris, sallad till tsatsiki passar perfekt till.

Ruccola, Bulgur, Tzatziki och Smörstekta kantareller blev det på min tallri, mumsigt!

1 skål Tzatziki


3 dl grekisk/turkisk yoghurt
1 pressad vitlöksklyfta
Halv riven gurka, låt rinna av en stund
1,5 tsk vinäger eller 1 msk pressad citron (kan uteslutas)
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
1 tsk Olivolja
2 msk finhackad gräslök

Blanda samman alla ingredienser och låt stå en stund i kylen innan servering. Ringla över lite olivolja , strö över gräslök och servera!


 
 
 
 

 
 
Kram//Erica

Kommentera här: