Minestrone Bowl

 
Ibland stöter man på en bild/ ett ord på en maträtt som ser god ut.
Och Minestrone Bowl lät gott och intressant i mina öron.
Så då blev det att googla och så blev det en salig röra, på mitt sätt.
Jag försöker använda det vi har hemma i möjligaste mån, eller så är det inskrivet på matsedeln och råvarorna inhandlade.

Det recept jag utgick ifrån är ICAs.
Jag hade inga bönor men kokade belugalinser och smaksatte dom med oregano och salt.
 
 
Minestrone Bowl
 
( jag hade även skivade färska champinjoner)
2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1/2 purjolök (à ca 300 g)
1 förp blandade kokta bönor (à 380 g)
250 g körsbärstomater
1 kruka basilika
250 g pasta (gärna gnocchi)
1 msk olivolja
4 dl vatten
1 förp krossade tomater (à 390 g)
1 påse färsk bladspenat (à 65 g)
1 dl riven parmesanost
1 msk finrivet citronskal
salt
 
Skala lök och vitlök. Skiva löken tunt och finhacka vitlöken.( skiva de färska champinjonerna )Dela purjolöken längsmed och skölj noga. Skiva tunt.
 
Häll av och skölj bönorna. ( Kokade mina belugalinser enl anvisningen, kryddade dom med oregano o salt när de var klara)Halvera tomaterna och plocka bladen från basilikan.
 
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.
 
Hetta upp olivolja i en vid kastrull eller gryta. Fräs lök, vitlök , champinjonerna och purjolök tills det mjuknar.
 
Tillsätt vatten och krossade tomater. Koka ca 10 minuter, rör om då och då.
 
 
Tillsätt pastan, bönor och ev mer vatten. Smaka av med salt.( lite oregano oxå)
 
Vänd ner spenaten och parmesanen. Toppa med tomat, basilika, ( hade ingen basilika, men tog småa spenatsallad)citronskal och peppar.
 
Serverade croissanter ( testade ICAs i vacumförpackning, jättegoda)

 
Kram//Erica

Kommentera här: