Struvor

 
Har haft turen att få ett struvjärn.
Vet att många tycker om och äter dessa till jul.
Struvan var nog väldigt vanlig förr, men nu har även jag testat att baka detta juliga fikabröd.
Till saken kan jag erkänna att de tre första fick jag säga många stygga ord, men sen gick resten väldigt bra.
 
 
 
 
STRUVOR
 
minst 25 st
 

Struvor, ca 25 st 

 
  • 1 1/2 dl vetemjöl
  • 1 1/2 dl mjölk (kan bytas ut mot vatten)
  • 2 ägg
  • 1 tsk strösocker
  • en nypa salt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • kokosfett eller rapsolja till fritering
  • struvjärn
  1. Rör ihop ingredienserna till en slät smet. Låt stå och dra någon timme.
  2. Hetta upp fettet långsamt till ca 180 grader i en smal, hög kastrull. Har du ingen termometer kan du kolla temperaturen med en bit vitt torrt bröd som ska bli guldfärgat på
    1 min. Häll smeten i en smal skål som inte är mycket vidare än att struvjärnet precis går ner.
  3. Hetta upp struvjärnet i fettet. Doppa sedan det varma järnet i smeten nästan upp till kanten på järnet. Sänk ner järnet i fettet och fritera i 1–2 min.
  4. Ta upp och lossa struvan försiktigt med en gaffel. Låt den rinna av och doppa den i socker medan den är varm. Värm järnet igen och fritera nästa struva.
 
(recept från tidningen hembakat)
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Caroline:

skriven

Så fina och goda struvorna ser ut. :)

Svar: Tack snälla! Ha en trevlig helg.Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: