Biff med bambuskott

 
 
Biff med bambuskott
 
4-6 portioner 
400 g mört kött som lövbiff, ryggbiff eller entrecote (jag använde entrecote)
Marinad:
1 tsk bikarbonat
1 liten bit ingefära (ca 1 msk riven)
3 msk japansk eller kinesisk soja
2 msk majsstärkelse (maizena)
Grytan:
3 st vitlöksklyftor, finhackade
3 msk hoisinsås
3 msk ostronsås 
2-3 msk soja
0.5 tsk svartpeppar
2 små burkar bambuskott (ca 227 g styck) eller 1 stor burk
0,5 hackad purjolök eller 1 strimlad gul lök
Ca 3 dl vatten
1 msk majsstärkelse + 0,5 dl vatten
Stekning:
Sesam- eller rapsolja
Valfri tillsättning:
hackade champinjoner 
broccolie
paprika
 

Gör såhär:
Frys in köttbiten en stund, ca 30 min, så blir den lättare att skära i tunna skivor. Skär köttet i lövtunna skivor. Lägg i en skål tillsammans med bikarbonat och låt stå i 30 min. Bikarbonatet ger köttet en fin konsistens och gör den extra mör. Köttet kommer nästan smälta i munnen. Skölj sedan köttet ordentligt snabbt och låt rinna av. Riv ingefärabiten fint. Blanda kött, majsstärkelse, ingefära och soja väl. Lättast om du blandar med fingrarna. Låt köttet marineras i minst 2 timmar i kylen, gärna längre. Ju längre den får marineras desto godare. Mitt kött får stå i kylen över natten, ca 8 timmar.

Låt sedan köttet stå i rumstemperatur i ca 15-20 innan du tillagar den efter att det stått i kylen. Hetta upp 4-5 msk olja i en stekpanna. Stek köttet och vitlöken under omrörning. När köttet får färg tillsätter du hoisinsås och steker lite till. Stäng av värmen och ställ åt sidan. Skölj bambuskotten i hett vatten för att få bort den konserverade smaken och låt rinna av. I en separat stekpanna steker du purjolök/lök,broccolie paprika och champinjoner tillsammans med bambuskott under omrörning. Löken ska bli glansig utan att få färg, tar ca 3-4 min.

Blanda ner bambuskotten och löken i samma gryta som köttet. Tillsätt soja, ostronsås, salt, peppar och vatten, koka upp och låt puttra i ca 8 min. Blanda majsstärkelse med vatten i en skål och häll ner det i grytan samtidigt som du rör om i grytan. Låt få puttra lite till, ca 3-5 min. Om du tycker att grytan är för vattnig kan du tillsätta lite mer majsstärkelse. Smaka av och tillsätt eventuellt mer soja eller salt. Servera med jasminris och sallad.

Recept kopierat från Zeinaskitchen

 
Kram//Erica 

Kommentera här: