Flarn, Dekorationslöv, Dekoration

Jag tycker ju om att testa nya saker.
Dessa dekorationer som man bakar i silikonformar blir ju fina att dekorera bakverk och maträtter med.


40 g äggvita
40 g vetemjöl 
50 g florsocker
 
40 g vispgrädde
en nypa salt
1/2 -1 tsk neutral olja
Bakas i 180 g , mitt i ugne i 8-10 min.
 
Dela smeten i små skålar om du vill färga löven.
Till mina Pridelöv hade jag 5 olika färger.
Gör ett löv i taget, lägg smeten i lövet/mattan och dra smeten så det fyller håligheterna. 
Grädda och så fort du tar ut mattan/ löven , så använd en tandpetare för att lyfta upp löven.
Lägg de färdiga löven på ett bakplåtspapper.
Fortsätt tills smeten är slut.
Chokladlöv
50 g rumsvarmt smör
10 g kakao
12 g florsocker 
30 g vetemjöl
37 g äggvita
Vispa ihop och stryk ut på silikonmattan
Grädda i 160 grader i 6-10 min.
 
 

 

45 g smör, rumstempererat
45 g florsocker
45 g vetemjöl
1.5 g kardemumma el ingefärapulver
37 g äggvita

Vispa smör och socker fluffigt, vispa ner äggvitan och vänd ner mjöl och ingefärspulver. Sätt ugnen på 175°C. Bred ut smeten tunt på silikonmattan. Baka mitt i ugnen i 5 minuter. Ta försiktigt av löven från silikonmattan och lätt över tex en smal kavel och låt svalna, så får du en annan form på löven.




 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: