Rabarberkompott

 
Hembakade Havregrynskex, getost och hemkokt rabarberkompott, kan ju inte bli annat än bra.
Även fin gåbortpresent, fyll en burk med rabarberkompott och ge värd/ värdinnan istället för en blomma i jul!
I fredags hade jag en nyfunnen bloggvän,( Smaskelismaskens,Erika Skogly) och hennes fina grabbar på besök.
Så hon fick en burk rabarberkompott och några havregrynskex att ta me hem.
 
 
 
 
Rabarberkompott.
Skala och skiva 3 liter rabarber.
3 dl jordgubbar, jag tog frysta.
Koka tills rabarbern är mjuk.
Tillsätt 6-700 g syltsocker.
( smaka av hur söt du vill ha, jag vill inte ha min så söt).
Koka i ca 5 min.
Lägg 3-4 gelatinblad i kallvatten.
Efter några minuter, krama ut gelatinbladen och rör ner i kompotten.
Häll ner 1 dl portvin el sherry.
Låt svalna något och häll i burkar.
(Frys ner burkarna.
Jag fryser ner ca 1 dl kompott i varje burk.)
 
 
 
 
Jag fick åxå fina presenter av Erika och grabbarna.
Hemma gjord leverpastej ( vi bytte leverpastej med varandra, vi hade testat olika recept!) och fina kakmått.
Sigge fick också present som han tyckte va jättesmaskiga.
Tack för en trevlig fika Erika.
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Så gott :)

Kommentera här: