God Sockerkaka med fyllning.

 
Denna goda sockerkaka har många namn, och receptet har jag haft länge.
Idag bakade jag 2 st, den ena med vanligt mjöl och den andra gjorde jag glutenfri.
 
 
God Sockerkaka med fyllning
1 rund sockerkaka
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
1 dl vatten 
2 tsk bakpulver
 
Fyllning:
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
 
( till den glutenfria varianten bytte jag ut mjölet mot 3 dl rismjöl+1 dl mandelmjöl, smörade formen och bröade den med mandelmjöl, annars görs den som vanligt)
 
Vispa ägg och socker pösigt.
Sikta ner mjöl och bakpulvret, och häll ner det kokande vattnet.
Vispas till slät smet.
Häll smeten i en rund smörad och bröad form.
Grädda i 175 grader i ca 40-45 min.
 
När kakan kallnat delar du kakan.
Koka fyllningen i ca 2 min, vispa hela tiden.
Häll fyllningen på båda sockerkaksdelarna.
Lägg ihop sockerkaksdelarna.
( Jag tycker bäst om kakan sen den har varit fryst)
Pudra över med florsocker.
 
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Birgitta:

skriven

Denna kaka älskar alla och gudagod är den

2 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

De där såg riktigt gott ut :)

Svar: Den är enkel att baka, misslyckas aldrig. Och så god sen den varit fryst!Kram//Erica
Erica Hermansson

3 Ebi:

skriven

undrar om man kan använda samma recept för glutenfri?

Svar: Ta rismjöl, funkar väldigt bra. Kanske lite extra mjöl.Lycka till.
Kram
Erica Hermansson

Kommentera här: