Vår i sikte!

Än om vädret är grått och regnet hänger i luften så gladde det mig väldigt att dom små vårsolarna i diket har kommit! Tussilago! Det är ett säkert vårtecken!
Igår gjorde vi pizza hemma. Ena halvan täcktes med kassler, andra halvan med hemmagjord kebab! Sen ost tomater och mozzarella! Den halvan med kebab var den godaste pizza jag någonsin gjort! Duktigt Erica! Att hylla vårens ankomst tycker jag att ni ska försöka er på en gooood SPARRISSOPPA! Grön å läcker! Man kan använda både fryst och färsk!
Färsk grön sparris bryter man av som vanligt, sen skär man 250gr i cm stora bitar, knopparna sparar man till garnering! Koka de färska sparrisbitarna i lättsaltat vatten ca 3 min. ( fryst sparris behöver inte förkokas) Häll av vattnet!
Hacka en gullök fint och fräses mjuk i lite smör i en gryta.
Häll över 2,5 dl grädde, 2,5 dl hönsbuljong, 1/2 dl vitt vin. Smakas av m lite salt och peppar.
Kokas upp och kokas i 10 min.
Skär ett några skivor bacon i småa strimlor, stek sparrisknopparna tillsammans med baconet.
När soppan kokat klart så kör den slät med stavmixer.
Häll upp i serveringsskålar och garnera med bacon och knopparna!
Smaklig vår!

Kommentera här: