Jul med Ernst

Idag har inte kroppen och knoppen velat samma saker.
Knoppen har velat baka lite bl.a men kroppen har värkt så det har inte blivit så mycke.
Så då har jag kollat runt på internet och har så klart fått fler ideer.
Bl.a detta söta pepparkakshus som sätts på kaffemuggen.
 
Så om ni har sett vars man kan köpa mallar till dessa,skriv till mig! Annars får jaf väl göra en egen mall och skära ut med kniv=jobbigt!!
 
 
Som jag sagt tidigare så äter vi mycke fisk.
Idag blev det laxwook med citronsås,enkelt och gott.
 
Laxwook
2 port
 
1 portionsbit lax
1 citron el 2 lime
salt 
citronpeppar
Skär laxen i småa kuber
Lägg dom i en skål och salta och peppra lite
Pressa över saften från 1/2 citron eller 1 lime
Rör om och låt marineras minst 1/2 timme
 
Koka 2 "ark" äggnudlar enl anvisning
Låt kallna och klipp nudlarna i småa bitar
Stek 1/4 pkt wookgrönsaker i smör
När dom är genomstekta lägg i nudlarna och låt dom bli varma
Häll i lax och marinad
Stek i nån minut tills laxen precis blivit genomstekt,går på nån minut
 
Servera wooken med citronsås.
 
CITRON ELLER LIMESÅS
2 port
1/2 dl creme fraiche
1-2 msk majonäs
rivet skal av 1 lime eller 1/2 citron
saft från en lime el 1/2 citron
citronpeppar 
salt 
lite honung ca 1/2 -1 msk
smaka av 
 
Efter maten tog vi bilen och åkte och tittade hur folk har pyntat sina hus och gårdar. Några har riktigt fint och mycke ljus!! Härligt.
Väl hemma fick Tomten Oskar komma ut på balkongen och ställa sig bredvid den ena granen.
Tomten Oskar
 
 
Nu har vi ljus här i vårt hus.....
 
 
Kaffe godis och Ernst var kvällens höjdpunkt
 
 
Schhh, säger tomtarna. Sov nu gott alla.
Imorgon är det fredag!
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Vilket vackert tomtepar :)
Jag har knappt några tomtar ,
bara några enstaka.

Önskar dig en fin fredag, med mindre värk

Kram Bibbi

Svar: Tack min vän,hoppas din fredag blir fin och trevlig!Jag samlar på tomtar,har nog ca 300 tomtar.Men numera orkar jag inte ta fram alla pga min värk och wipp i nacken! Men jag gillar jul,önskar adventstiden var längre så man hinner mysa mera med alla julsaker!!
Kramar//Erica
Erica Hermansson

2 Åsa Öberg:

skriven

Hejsan!
Köpte min form för småhusen på Åhléns i fjol.
Vilken underbar blogg du har.
Kram Åsa

Svar: Tack Åsa. Måste kolla på Åhlens,tack för tipset!!God Jul och välkommen åter.
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: