Dumplings & Kyckling

Lite tung dag idag.
Värk både här och där.
Fantasin var på noll när jag skulle tänka ut middagsmat.
När jag öppnade frysen tyckte jag att inget såg ut att vilja bli varm mat!
Nå det blev att jag tog ut en påse med kycklingklubbor.
Tinade dom och gjorde CITRONKYCKLING & POTATIS, allt-i-en form
 
CITRONKYCKLING & POTATIS ala Stina Patetsos
4 port
 
4 kyckling klubbor
12 potatisar
2 dl olivolja
1 1/2 dl vatten
saft från 2 citroner,även lite rivet skal
4-5 tsk torkad oregano
salt & nymald svartpeppar
 
Ugn 200 grader
Skala potatisen och klyfta den i 4 delar
Blanda oljan och citronsaft/raspet med lite salt och peppar i en ugnsform
Vänd runt potatisen och kycklinklubborna i oljan
Salta och peppra extra på kycklingen
Häll på vattnet
Stoppa in i ugnen,stek i ungefär en timme
 
 
Hade kvar grönsaksröran från gårdagens middag,och den var så god att jag ville göra något av den också.
Så det blev DUMPLINGS m grönsaksfyllning
Hade färdiga dumplingsark i frysen
Låt dom tina under en fuktig handduk
 
Fukta kanterna på àrket´
 
Lägg på fyllningen 
 
Vik ihop på mitten
Pressa ihop kanterna, och pressa ut luften
 
Vecka kanten om du vill
 
Lägg dom på en oljad tallrik tills du ska koka dom
 
 
Kokas i vatten ,jag kokade i buljong.
6 dl vatten och 1 hönsbuljongtärning
 
Gjorde en dipp av
1/3 soja
2/3 sweet chilisås
sesamfrön
 
 
Avslutar med några kloka ord från en klok man!!
 
Kram//Erica
 
 

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Hoppas din kopp kommer på bättre tankar.
Mitt huvud ville inte heller nu under kvällen.
Varit seg hela dagen.

Orkeskram :) // Bibbi

Kommentera här: