Förberedelser!

Igår fanns ingen ork att uppdatera.
Kändes som om kroppen var genomfrusen.
Jag och gubben halvlåg i varsin soffhörna under varsin filt....och Sigge mitt-i-mellan under en filt.
Formen är ungefär lika idag,raggsockar och tröja med hög krage är det som gäller.
Igår förberedde jag lite inför kvällens middag, gjorde en Coleslaw och Picklad rödlök.
 
COLESLAW

4 grovt rivna morötter
1/4 finstrimlat vitkålshuvud (jag använder osthyveln)
 
1 dl majonäs
2 dl creme fraiche
2 msk sirap
2 pressade vitlökar
grovmald svartpeppar
ev salt
2 äpplen i finhackade bitar
 
 
 
PICKLAD RÖDLÖK
 
Skiva 3-4 rödlökar fint,lägg i en burk med tätslutande lock
 
Koka en 1-2-3 lag av:
1 dl ättika
2 dl socker
3 dl vatten
Låt svalna lite,häll lagen över rödlöken
Väldigt gott till kött
 
Middan igår blev en enkel variant på köttstrogganoff
 
Strimlat kött,jag hade ju en bit fläskytterfilee som jag skivade och strimlade
Finhackade en gul lök som jag stekte till sammans med köttet
Hackade 4 färska champinjoner som jag också stekte med
Tillsatte 1 msk kalvfond,2 dl vatten och 1/2 buljongtärning
Låt puttra i ca 10 min
Red av med lite ljus maizenaredning
Smaka av,tillsätt mer salt om det behövs
Serveras med kokt ris
 
 
Idag ska Tobbes barn/barnbarn hit på middag
Så på förmiddan började jag förbereda efterrätten
 
PANNACOTTA MED AHLGRENSBILAR  6 port
 
1 påse Ahlgrensbilar 
6 dl grädde
ev röd och grön karamellfärg
 
Jag plockade ut 25 bilar av varje färg
Man gör en färg i taget
Började med den vita.
Värmde 2 dl grädde till varje färg
Smält bilarna i grädden.Klipp bilarna i mindre bitar,går lite fortare att smälta dom
Sila och häll upp i glas
Låt stelna ca 1 timme i kylen innan du gör nästa lager(färg)
Jag blandade i lite röd och grön färg så de skulle synas mer!
 
 
Sen var det att få in köttet i ugnen.
Pulled pork kräver ju sina timmar i ugnen...å nu kommer ljuvliga dofter från köket!
Pulled porken ska serveras till middag i pitabröd tillsammans med picklad rödlök och coleslaw.
Det vattnas i munnen!!
I gjutjärnsgrytan sätter jag några skalade gula lökar
2 vitlökar
1 skalad morot
3-4 dl vatten
1 köttbuljongtärning
2 msk kalvfond
2 msk grillolja original
 
1 kg fläskarre/skinkstek
Köttet gnider jag in med en blandning av:
1 dl farinsocker
1 msk salt
1 tsk paprikapulver
1 tsk vitpeppar
 
 
In i ugnen på 150 grader i 5 timmar!!
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Annika:

skriven

Mumsigt :)

2 Irene:

skriven

Ser gott ut, när jag testade sist så smakade det alldeles för mycket rökt, jag hade i från en flaska med nån rökig sås.

Svar: Jag gillar inte den rökiga BBQsåsen,därför har jag hittat på detta recept. Å vi tycker det är gott,men man kan ju servera BBQ såsen som ett tillbehör till dom som vill ha och tycker om det!! Nu är vi mätta i magen,å det blev gott att göra på skinkstek me!!Kram//Erica
Erica Hermansson

3 Bibbi:

skriven

Måste tjuva ditt recept på COLESLAW till helgen.
Ser gott ut och jag har aldrig gjort egen tidigare.

PICKLAD RÖDLÖK ser också otroligt gott ut.
Men tror mig inte ha smakat detta tidigare.

Ahlgrens bilar måste ju bara varit både gott och sett häftigt ut då du serverade ;)
Allt du serverar och visar upp frestar mig :)

Kramar Bibbi ( Som blir hungrig )

Svar: Man har ju lyckats med något när du vill tjuva mina recept!!😃Då blir jag ju glad! Tack snälla! Kram erica
Erica Hermansson

Kommentera här: