Så drog jag Österut

Dagen började med ett tidigt kaffebesök.
Alltid roligt när någon kommer och hälsar på.
Det blev en massa surr och kaffedrickande.
Så innan kl10 var morgonens sysslor avverkade, då tog jag bilen och drog österut.
Låter lite som Barnen från Frosmofjällen men så allvarligt var det inte!
Det blev i en varm bil med destination Haparanda/Ikea!
 
Inga större inköp,men lite smågrejer typ fleecefilt,servetter, hårdbröd och deras veggopizza.
 
Har en vision som jag ska försöka se om det kan bli som jag har tänkt.
Handvärmare och fleecefilt.
Det ska bli en värmande madrass i hundburen i bilen åt Sigge. 
Då kanske han slipper frysa lite medans man är inne och handlar när det är kallt och han är i kvar i bilen!
 
Hittade denna fina burk på Ica maxi
Väl hemma blev det att baka lite till imorgon
Blev att baka Nougatrutor
NOUGATRUTOR
glutenfritt
 
400 g riven mandelmassa
200 g rumsvarmt smör
6 ägg
Vispas till en slät smet som breds ut på smörpapper i en långpanna
 
 
Grädda i 200 grader ca 15-20 min
Låt kallna på galler
 
Gör glasyren medans
GLASYR:
Värm 3 dl grädde och låt
200 g choklad (jag tog en kaka schweizernöt) och
200 g nougat smälta i den varma grädden
Låt kallna
Dela den gräddade kalla kakan på mitten
Bred ut lite glasyr på ena kakan,och lägg den andra kakan på
Bred ut glasyr på toppen och strö över flagad mandel
 
Låt glasyren stelna i kylen
Skär rutor
 
 
 
Blev även en tårtbotten
Gjorde en 3-lika-delar-sockerkaka
Ta fram tre glas
Knäck ägg i första glaset,tog 3 ägg idag
I glas nr 2 fyller du socker,så det blir lika mycke som äggen
I glas nr 3 tog jag hälften potatismjöl och hälften vanligt mjöl,så att det blev lika mycke som äggen
Tillsatte 1 1/2 tsk bakpulver i mjölet
Vispade socker och ägg pösigt
Rörde ner mjölet i ägg/sockret
Smörade och bröade en rund form
Gräddade kakan i 175 grader i ca 25-30 min
 
 
Blir att fylla imorgon med dumlefluff,hallon och glasscreme
Ska även tillverka smörgåstårtor!!
 
 
Kram//Erica
 

Kommentera här: