Söndag...Igen!

Ja vart tar veckorna vägen?
Det är redan söndageftermiddag!
Och helgerna går ju ännu fortare.
Vi har nyss ätit middag och har satt oss i soffan med varsin dator, kaffet ska strax kokas.
Gårdagen gick i  värkens tecken.
...Ja kände mig så här ungefär!! ;-) (Bild lånat från nätet)
Men en liten sväng på Coop var vi och köpte ett spel
 
Sen så såg vi på Vinterstudion och Ingemar Stenmark.
Han är den största idrottsman, iaf för mig!
Å med han har man lekt en gång i världen.... ;-)
Innan jag började med middan lekte jag lite med sp, gjorde några kallor
 
 
 
Middan blev lax med pesto/fetaosttäcke
 
Lax
Pesto
Soltorkade tomater
Fetaost
Cashewnötter
Salt,citronpeppar
 
Klipp de soltorkade tomaterna i småa bitar och häll över lite olivolja. Låt ligga en stund och gotta till sig.
Hacka nötterna och blanda ner.
Till 4 bitar lax hade jag 3 msk pesto.
Mosa sen ner 1/2 pkt fetaost iröran
 
Salta och peppra på fileerna
Lägg röran på laxfileerna
 
 
 
Grädda i ugnen i ca 20 min . 200 grader
Serverade med kokt potatis
 
 
 
 
 
 
 
Efter middan ,som vi åt ganska tidigt för att vara lördag,så åkte älsklingen till Kraft arena för att se hockey.
Så jag och Sigge blev ensam hemma!
Då satte jag en hamburgerbröddeg och förberedde en Whiskeysås som skulle få mogna ett dygn.
 
SAFTIGA HAMBURGERBRÖD 8 st
2 dl vatten
1 dl mjölk
15 g jäst
1 ägg
50 g rumsvarmt smör
1/2 dl socker
1 tsk salt
8-9 dl mjöl
 
Värm mjölk/vattnet till 37 grader
Lös upp jästen i mjölken
Rör i övriga ingredienser
Spara 1 dl mjöl till utbaket
Gör en smidig deg
Täck bunken med glad pack och låt jäsa 2 timmar
Dela degen i 8 bitar,och gör 8 runda bollar.
Lägg på bakplåtskläddplåt, tryck till bollen lite lätt
Låt jäsa i 45 min till under glad pack
Pensla bröden med vatten och strö sesamfrön över
Grädda i 175 grader i 12-15 min
 
Jag gjorde bara HALVA receptet (1,5 dl vätska ) och så gjorde jag mini bröd. 13 st bröd blev det!
 
 
Till dom stekte jag kycklingburgare
Hade kvar ca100 g mald kycklingfärs sen tidigare i veckan
 
Kycklingburgare
100 g kycklingfärs
1 ägg 
lite ströbröd
1/2 dl grädde
salt
vitpeppar
Blir en lös smet
Klickas ut i varm stekpanna med smör
 
 
 
 
 
 
Gjorde en egen dressing till kycklingburgarna
 
Dressing;
1/2 dl creme fraiche
1/2 dl majonäs
1 tsk senap
1 st hackad saltgurka
3 msk hackade syltlökar
Blanda ihop allt
 
Blev riktigt gott!!
 
 
 
Stekt fläskytterfilee,bandspagetti och whiskeysås blev söndagmiddag.
 
Whiskeysås
 
2 finhackade charlottenlökar
2 tsk smör
2 dl grädde
2-3 msk kalvfond (koncentrerad)
3-4 msk whiskey
1 msk farinsocker
1-2 msk soja
svartpeppar
Finhacka charlottenlökarna och fräs dom i smöret
Häll på farinsockret och låt det karimelliseras
Häll i alla övriga ingredienser
Låt koka i ca 5 min
Låt den färdiga såsen gärna stå ett dygn och mogna
Jag tyckte den var lite stark så jag tillsatte ca 2 msk creme fraiche vid uppvärmning.
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Snygga servettvikningar :)
Lotusblomma tror jag de kallas för här.
Måste försöka mig på blommor. Så vackra

Kommentera här: