Nasi Goreng

 
Detta är min variant på Nasi Goreng.
Är en typ av kyckling och nudelwook.
 
Till 4 pers behövs 
 
2 ägg
2 kycklingfiléer
1/2 paprika
1 burk majs
4-5 st färska champinjoner
1 grovt riven morot 
vitkål, hyvlad med osthyveln
1/2 finhackad röd chilifrukt
2 dl finhackade broccolibuketter
en näve cashewnötter, hackade
2 äggnudel pkt
 
Koka nudlarna och låt dom kallna.
Stek äggen,hacka i småbitar och låt kallna.
Hacka nötterna.
 
Hacka och riv alla grönsaker och champinjonerna fint.
Stek dom i lite smör.
 
Lägg grönsakerna och svampen åt sidan.
Skär kycklingen i småa bitar och stek dom i smör.
Salta lite.
Rör ner nudlarna.
 
Tillsätt de övriga ingredienserna och rör om.
 
 
Serveras med Sötsursås.
Enkel att göra och sååå god.
 
SÖTSUR SÅS
 
1 1/2 dl socker
4 msk ketchup
1 dl vitvinsvinäger
1 1/2 dl vatten
1 msk kikkomanssoja
ev maizenaredning
coctailtomater
 
Blanda alla ingredienser i en kastrull.
Koka upp under omrörning.
Red om det behövs.
Lägg ner cocktailtomater som du skurit i klyftor.
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Helena:

skriven

Tack. Fredagsmiddagen är räddad. Å det roligaste av allt!? Jag behöver knappt handla! :)

Svar: Aaaaa va härligt!Kul att kunna inspirera!
Av resterna gjorde jag vårrullar!
Rullade in gorengen i färdig vårrulledeg, la dom i oljad ugnsform.penslade rullarna m olja och in ugnen 200 grader tills dom fått fin färg. Sötsursåsen till.
Du kan söka på ericasmeny på Facebook , gilla den sidan och få fler tips!
Kram//Erica
Ha en fin helg!
Erica Hermansson

2 Jinx:

skriven

Kommer från Indonesia/malaysia trakten... nasi betyder ris; goreng betyder stekt/ och nudlar kan man använda ordet 'mee'... så det du har gjort är mee goreng. :) :)

ett tips till - sautee lite färsk vitlök, ingefära och lök i olja innan du häller i resten av ingredienser. det förhöja smaken till ett helt annat nivå. jag lovaa :)

ha det bra!

Svar: Tack för tipset!!Åt nått liknande på en Kinarestaurang, å dom kallade det så, därför fick min variant också heta så!,
Skulle vara kul med utbyte av lite recept med dig.
Är intresserad av att laga ny mat.
Vårrullar älskar jag,vill lära mig vika trianglar mm mm
Har en Facebook sida som heter ericasmeny som du kan skriva på el direkt till min mail. Tänkte om du har recept du vill dela med dig av.
[email protected]
Ha en bra dag
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: