Saffran&Anismunkar, Munkar

 
 
 
Idag bakade jag munkar.
Anisbröd bakades till jul förr, och det brukar även jag alltid baka till jul.
Men i år blev formen och smakerna lite annorlunda.
Det blev bollform och ena halvan fick saffranssmak, andra halvan anis.
 
Munkar
50-60 st
 
2,5 dl mjölk
100 g smör
25 g jäst
0,5 dl socker
0,5 tsk salt
6-7 dl mjöl
 
Smaksättning: 0,5 g saffran
eller 1 1/2tsk stött anis
(jag delade degen och gjorde båda sorterna)
 
Fritering: 1 liter frityrolja
 
Topping: strösocker
(blandade kardemumma i sockret som färdiga saffransmunkarna rullades i)
 
Smält smöret och värm mjölken till 37 grader.
Smula jästen i en bunke.
Mortla saffranet el anisen med lite socker.
Blanda ner alla ingredienser i bunken(spara lite mjöl till utbakningen).
Gör en smidig deg.
Låt jäsa 30-40 min.
Dela degen i 3 bitar.
Rulla ut varje bit till långa korvar.
Dela varje korv i 20 bitar.
Rulla varje bit till en liten boll som får jäsa 20 min.
(bollarna ska vara småa)
 
Hetta upp oljan till ca 180 grader.
Fritera bollarna, några åt gången, runt om.
Dom ska få fin brun färg.
Var försiktig, det är riktigt varmt. Ha ett lock nära till hands.
Lyft upp bollar med en hälslev.
Lägg på galler med hushållspapper att rinna av.
Rulla i socker.
(ska bollarna frysas in, rulla Ej i socker förrän de ska serveras. Värm dom hastigt i micron och sen i socker)
 
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: