Aromkaka

 
Har någon förkylning i kroppen, men även något 'kryp'.
Så på förmiddag när jag låg och frös under täcket, läste jag i en av mina gamla receptböcker.
Hittade denna, Aromkaka, oj vad det va länge sen jag bakat den.
Så jag kravlade mig till köket och slog igång ugnen.
Receptet är för en stor kaka, blir lika stor som en ugnsplåt.
Bra om man vill dela med sig av lite bakverk eller om man har mycke plats i frysen.
Jag gjorde halv sats.
 
Aromkaka
Kakan: 4 ägg
6 dl socker
4 dl mjölk
230 g smält smör
11,5 dl mjöl
8 tsk bakpulver
 
1 msk kanel till ena botten
 
Kräm: 300 g rumsvarmt smör
ca 8 dl florsocker
2 msk cacao
2 tsk vaniljsocker
4-5 msk kallt kaffe
 
Slå på ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt övriga ingredienser.( utom kanelen)
Dela smeten i 3 lika delar, blanda ner kanelen i ena smeten.
Bred ut smeten på 3 bakplåtspapper, som då du gör rulltårta.
Grädda kakorna, en å en, i ca 5-8 min. Kolla med sticka.
Låt kallna.
 
Vispa ihop krämen med elvisp.
 
När kakorna kallnat brer du krämen på en 'vanlig' botten.
Lägg på kanelbotten och bre på kräm.
Lägg på den sista botten.
Dela kakan på mitten ( jag kantskar också)
Dela varje del i fyra.
Vid servering skär man skivor.
 
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Mums va god den ser ut :) Ha en trevlig helg :)

Svar: Jo det är en gammal goding!Trevlig helg till dig åxå.
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: