Rabarbercurd

I södra Sverige skördas rabarber hejvilt, fast här i norr har den inte kommit så långt ännu.
Så jag skördade i frysen på det sista sen i fjol.
Min paradkok är rabarberkompott med portvin.
En storsäljare!
Men nu hade jag hittat ett recept på Rabarbercurd som jag ville testa. 
I.o.m att jag varit borta väldigt mycke och att toppen var sliten så förberedde jag för en mysfrulle i sängen.
Kokade marmelad och gjorde curd, baka engelska scones och gjorde ägg-i-moln så det skulle vara enkelt dagen efter.
Bäddade rent o duschade, kröp ner och mös.
 
Rabarbercurd
  • 500 g rabarber

    några jordgubbar
    1 1/2 dl vatten
    2 1/2 dl Dansukker Syltsocker
    2 krm kardemumma

    1 msk maizena
    2 ägg
    50 g osaltat smör

    Skölj rabarbern och skär den och jordgubbarna i små bitar. Koka rabarbern tills den blivit mos. Sila. Vispa upp äggen lätt  med maizenan

    och rör ner i moset. Tillsätt syltsocker och kardemumma och sjud under omrörning i 2-3 minuter. Ta kastrullen från värmen och tillsätt smöret. Sätt kastrullen i en skål med kallt vatten och vispa med elvisp tills curden svalnat av. Häll upp på väl rengjorda burkar. Förslut. Förvara i kylskåp.

 
En somrig curd med rabarber är gott till det mesta. Bred den på rostade mackor, gör en marängswiss med vaniljgrädde eller bjud på en maffig pavlova med jordgubbar.
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Nathalie Isaksson:

skriven

Det ser jättegott ut! :O

Svar: Tack snälla! Var gott på nybakade engelska scones! Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: