Ramen med kycklingdumplings

(null)

Idag gjorde jag en ramen som blev så god.
Längtar till morgondagens lunch, för buljongen var bland det godaste jag ätit.
Fick tips på ett recept som jag använde som bas, men körde på med lite mera grönsaker.

Kycklingdumplingsarna skulle göras med wontonark men jag hade bara gyozaark, men de blev jättegoda.

Jag började med buljongen.
2 liter vatten
3 ekologiska hönsbuljongtärningar
3 msk japansk soja
1 msk misopasta
1 msk fisksås
1 bit färsk ingefära (i tumstorlek)
saft av ½ lime

2 finstrimlade morötter
finstrimlad vitkål
finstrimlad röd paprika
ca 10 cm finstrimlad purjolök
karljohanssvamp 
Koka upp buljongen med alla grönsaker och koka tills de är al dente.
Plocka upp grönsakerna och lägg i en skål.

Kycklingdumplings 
wonton el gyozaark
                                                                   fyllning:  350 g kycklingfärs
1 riven vitlöksklyfta
1 tsk finhackad chili
1 msk fisksås
3 st salladslök, den gröna delen
flingsalt
svartpeppar från kvarn
Lägg en klick fyllning på wonton el gyozaarkets mitt, stryk lite vatten på kanten av arket och dryck ihop dumplingsen. 
Lägg dom på en gladpacksklädd bricka.

(null)

Koka upp buljongen, lägg i dumplingsarna, när de flytit upp, låt sjuda i ca 3 min.
Ta upp med en hålslev, lägg dom på en tallrik.
Dela varje pak choi i 6 bitar ( hade 2 st)
Böngroddar 
Sockerärter 
Nu ska alla grönsaker i buljongen.
Lägg några dumplingsar i skålen, på med grönsaker och buljong.
Ät och njut.

Här är länk till orginalreceptet och där finns även recept på om du vill göra egen deg till dumplingsarna.

https://leilasgeneralstore.com/recipe/ramen-med-kycklingdumplings/

(null)

Kram// Erica 


Kommentera här: