Tomatmarmelad med vanilj

(null)

Ibland försöker jag återskapa något som man ätit.
Denna marmelad hade min dotter och måg ätit på deras bröllopsresa.
Marmeladen är nu levererad och hoppas den nu smakar lika gott som den dom åt på sin resa.

Tomatmarmelad med vanilj
  • 500 gram röda små tomater som babyplommontomater eller cocktailtomater, jag använde hela plommontomater på burk,2 st
  • 3 msk vatten
  • 1/2 citron
  • 5 dl syltsocker
  • 3 cm vaniljstång 
  • Skölj tomaterna och hacka dem fint. Lägg tomaterna i en kastrull med tjock botten. Tillsätt vatten. Jag använde ju burktomater, så jag tog inget vatten.
  • Dela på vaniljstången och skrapa ur den i tomaterna. Tillsätt även stången. 
  • Koka upp och mosa ihop tomaterna. Koka tomaterna på låg värme i 15 minuter under lock. Rör då och då. 
  • Skölj citronen och riv skalet från en halva citron samt tillsätt det till tomaterna. Pressa ur en msk citronsaft och tillsätt det. 
  • Rör i syltsocker, rör om och koka på låg värme i ytterligare 15 minuter på medelvärme. 
  • Gör marmeladprov om du vill vara säker på att marmeladen stelnar. Lägg en msk gelé på en tallrik och kyl några minuter i frysen eller kylen. Dra sedan ett streck genom marmeladen med en knivspets. Flyter inte gelén ihop är den tillräckligt fast. Koka annars några minuter till eller tillsätt extra pektin enligt paket eller flaska. 
  • Häll upp tomatmarmeladen på rena och steriliserade syltburkar och sätt på lock. Ställ upp och ner att svalna. 
  • Förvaras svalt och mörkt. Öppnad burk förvaras i kylen
(null)

Kram//Erica

Tillagning



Kommentera här: