Blue monday

Så var det en blå måndag,ja blå på många sätt!!
Semestrarna är över för dom allra flesta,skolorna har börjat igen för några,jaa den blåa vardagen har börjat!!
Himlen var mörkblå imorse och middan serverades i mitt turkosblåa porslin!! ;-)
Är glad över vissa ingredienser,typ Köttfärs!
Av köttfärs kan man göra massor av olika goda maträtter!!
Idag blev de en rätt som jag inte riktigt vet va jag ska kalla den för...
En utplattad köttbulle i en (turkosblå) form!!
Tjock köttfärspizza,kanske en typ av köttfärslimpa.
 
Döper den härmed till Ericasmenys köttbulle-i-form med ost x3
 
Ericasmenys köttbulle-i-form med ost x3
1 pkt krossade tomater som får rinna av i ett finmaskigt durkslag.Spara tomatjuicen!
 
500 g köttfärs
1 ägg
1 dl grädde
1 msk kalvfond
1 dl risgrynsgröt (jag tog från en färdig grötkorv)
1/2 tsk salt
lökpulver
vitpeppar
2 msk ströbröd
1/2 feta ost som smulas ner
 
*rör ihop köttfärs,ägg,kalvfond,gröt,kryddor,fetaost och ströbröd
*tryck ut i en smord ugnsform
 
blanda 1 dl grovt riven västerbottensost i det avrunna tomatkrosset,lite salt och en gnutta socker.
bre tomatröran över köttfärsen
skiva mozzrella och lägg på tomatröran
 
*grädda i 180 grader tills allt är genomstekt
*tog ungefär 35 min
 
Gjorde två såser:
av det avrunna tomaterna gjorde jag en sås
saltade lite,lite lökpulver,lite socker och maizenaredning.
 
Sås nr två,en pepparsås
1 dl grädde
1/4 dl caj´ps originalgrillolja
1 krm grovkrossad svartpeppar
ev lite maizenaredning
 
Små fina kokta färskpotatisar som blev över igår kvartade jag och stekte i smör och lök.
Blev en jättegod blåmåndags middag!!
 
 
 
Till kaffet blev de en överbliven skiva Blondies med kondenserad mjölkkräm!!
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Bitte:

skriven

Oj, så gott med klappgröt! Det fick vi hos våran mormor när vi var små:). Måste göra det nån dag!.Fin blogg du har Erica.

Svar: Tack Bitte!Den 4 sep kommer ett av mina recept i Expressens bilaga Mitt kök!
Det gör mig lite stolt å glad!! Kram Erica
Erica Hermansson

2 Bitte:

skriven

Men så roligt för dig:).Måste komma ihåg att köpa den!.Klart du ska känna dig både glad och stolt:).

Kommentera här: