Fisksugen!

Började dagen med tidiga kaffegäster,tur man bakade igår!
Har börjat röra i mitt tidningshög. Köpte ju 4 banankartonger i våras med gamla Allt Om Mat till ett vrakpris. Så nu ska jag börja bläddra i dessa som är från 1971!! Då kostade en tidning 2.65kr!! Så nu ska det sökas höst- och vintermatlagningsinspiration!
Ja kanske orken och inspirationen räcker till ett mathäfte/kokbok!
 
Idag hade vi tänkt grilla revbensspjäll,men i morse kände jag bara att vi har ätit kött och kött och åter kött. Jag blev sugen på fisk!!
Å flera fina tillbehör hade jag redan hemma som färska rödbetor,sparris och potatis.
Lax hade vi ju i frysen.
Jag började med att koka de färska rödbetorna i saltat vatten. Kokade dom tills dom blev mjuka.
Sköljde dom i kallt vatten och gned bort skalet! Skar Rödbetorna i klyftor. Sen smörstekte jag dom just innan servering.
Kokade färskpotatisen.
Sen gjorde jag en egen Hollandaisesås till den kokta färska sparrisen.
 
Hollandaisesås.
 
250 g smör
3 äggulor
2 msk äppelcidervinäger
saften från en halv citron
salt och vitpeppar efter smak
~smält smöret
~vispa äggulorna med vinägern och citronsaften i en mindre kastrull
~ställ kastrullen i ett vattenbad och vispa hela tiden tills äggen tjocknat något
~rör ned av det smälta smöret lite i taget
~vispa tills den tjocknat
~smaka upp med salt och vitpeppar
 
Laxen stektes i smör.
Kan säga att middan var riktigt god!
 
Nu lite läsning innan Sommar med Ernst!!
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Gogubben :-):

skriven

Super :-)

Kommentera här: