Tre brownies och en blondie!!

Idag har jag haft förkärlek till köket!
Hade jag haft någon som hade velat ha färdiglagade matlådor hade jag nog kunnat laga mat åt ett helt kompani!! ;-)
Men vid kylinventering så såg jag att mina ägg inte var dom nyaste så istället för att göra en omelett på 10 ägg sökte jag fram recept på brownies som jag har sparat!
Men först gjorde jag en sats kaffeost! Det är ju lite bök med att göra den så jag började med den så den hinner stå å rinna av.
Sen blev det en Rocky Road Brownie
 ROCKEY ROAD BROWNIE 

350 g mjukt smör
5 dl socker
3 dl cacao
1 dl sirap
1/2 tsk salt
6 ägg
3 dl mjöl
*rör smör,socker pösigt
*tillsätt cacao,sirap salt och ägg och vispa till slät smet
*tillsätt mjölet och blanda väl
*smöra och bröa en långpanna 
*bred ut smeten
*grädda i 175 grader i ca 30 min
*kolla med en sticka,kakan ska va lite kladdig
*låt kallna
 
Fudgeglasyr;
3 dl grädde
1 dl mjölk
1 dl sirap
*koka upp grädde,mjölk och sirapen
*ta grytan från plattan och rör ner 400 g hackad
mörk choklad i den varma grädden
*rör tills chokladen smält och glasyren är slät
*bredes över kakan
*strö på 2 dl salta jordnötter
2 nävar mini marshmallows
1/2 påse dumlekolor som delas i mindre bitar
*låt stelna
*skär i rutor
 
 
Rollobrownie
 

Sätt ugnen på 175 grader.
Klä en avlång form med bakplåtspapper.
Smält 150 g smör i en kastrull.
Rör ner 3 dl socker, 2 ägg, 3/4 dl cacao, 1/2 krm salt och 1 msk vaniljsocker.
Blanda noga.
Rör sist i 1 1/2 dl mjöl och häll smeten i formen.
Tryck ner 12 Rollokolor som är delade till mindre bitar, lite här och där i kakan.
Grädda i nedre delen i ugnen i ca 25 min.
Kakan ska få yta men vara lite kladdig i mitten.
Låt gärna kakan vara i kylen över natten innan servering!
 
 
 CHEESCAKEBROWNIES
 
browniessmet;
250 g mörk choklad
250 g smör
6 ägg
6 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 mjöl
1 nypa salt
 
cheesecakesmet;
250 g riacottaost
150 g philadelphiaost
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl grädde
2 msk mjöl
 
Smöra och bröa en form 20x30 cm
Smält chokladen och smöret i en gryta på låg värme.
Låt svalna något.
Vispa ner socker ägg och vaniljsocker.
Vispa ner mjöl och salt.
 
Rör ihop cheesecakesmeten i en bunke.
 
Häll chokladsmeten i den smorda formen.
Häll därefter i cheesecakesmeten i ett ojämt mönster.
Grädda i 175 grader ca 30-40 min.
Kakan ska va lite kladdig i mitten.
Låt kakan kallna innan du skär bitar.
 
 
li
 BLONDIES
 
Koka en burk kondenserad mjölk i 3 timmar. (Fyll vatten i en gryta som täcker burken)
 
115 gr mjukt smör
2 dl råsocker
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl mjöl
 
Ugnen sätts på 175 grader
Vispa smör och alla sorters socker pösigt
Blanda i ägg och mjöl 
Rör till slät smet
Smöra och bröa en rund form
Häll i smeten
Klicka i den nu trögflytande kondenserade mjölken lite här och där på kakan
Blanda runt lite med en tandpetare
Grädda i ca 20 min
 
Spritsa lite kondenserad mjölk över kall kaka.
 

Enligt min utvalda brownietestpanel var Rollobrownien godast,
tvåa kom Rocky road brownien sen blondien och på god fjärdeplats cheesecakebrownien!!
 
 
 
 
 
Så här ser min gräddade kaffeost ut.
Mitt första försök blev bra men inte perfekt,kommer att utveckla detta recept och tillverkningssätt!!
 
 
Har ätit TACOSTUBBAR idag.
 
Brynde 1 fint hackad gul lök
med 400 g köttfärs
1 msk tomatpure
1 påse tacokrydda
1 dl creme fraiche
Rullade in den färdiga köttfärsröran i mjuka tacobröd,delade varje rulle i 3 delar
Ställer dom tätt i en smord ugnsform
Strö riven ost över
Gratineras i 175 g varm ugn tills osten smält
Servera sallad, creme fraiche och tacosås till
 
Kram//Erica
 
 
 

Kommentarer:

1 Jessica Wärnström:

skriven

Ska testa Blondies kakan i helgen tycker den verkar spännande även ett kul sätt att göra taco ser lite festligare ut.



Svar: När du ska koka den kondenserade mjölkburken, ta bort etiketten och var noga med att få bort klistret, annars fastnar det i grytan som man knappt får bort! Lycka till. Kram//Erica
Erica Hermansson

2 Leo:

skriven

Hej! Ser smaskens! Ska ta och pröva göra rocky road brownies :) Undrar bara, hur stor långpanna använde du? (en vanlig 30 * 40 cm?)

Svar: Jo en vanlig 30x40cm! Själv tyckte jag blondies m kondenserad mjölk och rollobrownies var godast, fast alla var goda! Lycka till med bakandet! Kram/Erica
Erica Hermansson

3 Adeline Kandalaft:

skriven

Ska testa cheesecaken till helgen!!!
Guuuuud vad du är duktig!!!

Har plockat lite vinbär. Undrar om du har något bra recept till en kaka eller kräm (ingen saft)

Tackar!!!!

Svar: Tack vännen! Ska söka i min receptsamling, återkommer! Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: