Djupdykning i frysen

Flera dar har varit så där.
Kroppen känner av höstvädret,så det har varit skönt göra en brasa i kaminer och kura ihop sig i soffan under filten med min trogna lilla vän, Sigge!
Igår fick jag tag i närodlade tomater.
En kompis har växhus och hade en del.
 
Så idag har jag kokat tomatsås.
 
TOMATSÅS
3 finhackade gulalökar
4 pressade vitlöksklyftor
3 msk olivolja
2 kg tomater
1,5 tsk salt
1 msk socker
2 lagerblad
2 msk balsamicovinäger
1 tsk svartpeppar
1 msk oregano
 
Fräs lök och vitlök i oljan
Klyfta tomaterna och ta bort fästet
I med tomater och kryddor i grytan
Låt puttra i minst 30 min
 
 
Ska lägga in dessa gröna tomater imorgon el söndag
 
Djupdykningen i frysen gjorde att jag bestämde fisk till fredagsmiddag
 
Fileeade ett gäng rödingar och öringar,den största gravade jag!
 
Men förrätten först;
RÖDLÖKSPANNACOTTA MED LÖJROM OCH VÄSTERBOTTENSOSTFLARN
4 port
2,5 dl grädde
1 gelatinblad
1 krm citronpeppar
en dutt cayennepeppar
lite salt
1/2 finfin hackad rödlök
Lägg gelatinbladet i kallt vatten
Hacka rödlöken fint
Koka upp grädden
Ta grytan från plattan
Rör i gelatinbladet
Rör till det löst sig
Rör i löken
Krydda
Häll upp i 4 glas
Låt stelna i kylen minst 4 tim
 
Löjrom och lite hackad rödlök som garnering
 
Flarnen är enkla att göra
Riv västerbottensost och lägg på bakplåtspapper och grädda i 250 grader till dom smält ihop och fått lite färg.
Går fort så var vaksam
Låt kallna
 
 
 
 
Röding/öring med kaviarsås
Denna rätt,fast med lax som bas är med i månadens Mitt Kök,ja det finns en liten bild på mig åxå!! ;-)
La fileerna i en smord ugnsform
Lite citronpeppar doftade jag över
Sen kokade jag upp
 4 dl grädde
4 dl creme fraiche
2 fiskbuljongtärningar
Sen smakar jag upp med kalles kaviar
 
Häll såsen över fileerna och gratinera i 200 grader ca 20 min
 
Serveras med pressad potatis
 
Nu är vi väldigt mätta men en efterrätt är också gjord
 
 
KEY LIME PIE
 
Kör 16 digestivekex till smulor i en matberedare
Blanda ner 50 g rumsvarmt smör
och 1/2 dl råsocker
Tryck ut smulsmeten i en pajform och baka av den i 150 grader i ca 12 min
 
Blanda 4 äggulor med
1 burk kondenserad mjölk
rivet skal och saft av 2 limefrukter
Häll i det förgräddade skalet 
Grädda pajen i 150 grader ca 15 min
Serveras ljummen el kall med lite vanijglass
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: