FESTIVAL

September bjuder på varmt och vackert väder!
Man kan ju knappt tro att det är höst!
Fast något väcks till liv i mig på hösten,tror det är grottmänniskan i mig som vaknar!
Vill fylla frysen med bär,fisk,kött och svamp!
Sen vill jag göra det ombonat hemma,hänga upp långa gardiner,mysa till det i min grotta. ´Boa`om mig!!
Så i dag när kroppen hann ikapp resten av mig tog jag itu med den halva kasse med trädgårdsäpplen vi fått.
Kokade äppelmos,jag gillar inte så sött så det är perfekt koka själv!
 
Min lunchkopp,jing & jang.
 
Kaffeost och torkat renkött,å så häller man på hett kaffe!! Yummi...
 
Sigge med sin nya vän,Ior!!
 
 
Till middag idag blev det något som hör till festivaler,marknader odyl.
LANGOS
Kan säga att hemmagjort är gott!!
Då kan man ju fläska på med tillbehören!!
 
LANGOS  12-14st

1/2 pkt jäst
1 tsk salt
3 dl ljummet vatten  37 grader
1 stor mosad potatis
ca 7 dl mjöl+lite till utkavlingen
ca 7 dl frityrolja
 
Lös upp jästen med vattnet
Mosa potatisen,blanda ner det i vattnet med salt och mjöl
Gör en smidig deg
Låt degen jäsa i 30 min
Dela degen i 12-14 bitar
Kavla ut varje degbit till en tunn avlångt bröd
Låt jäsa igen ca 15 min
Värm oljan till ca160-170 grader
Fritera ett bröd åt gången till gyllenbrun färg
Lägg de nyfriterade bröden på ett galler så överflödig olja får rinna av
Pensla bröden med vitlökssmör
 
Tillbehör
Man kan ju ta det man tycker om, men idag hade vi:
rivost
hackade ägg
räkor
röd rom
svart rom
creme fraiche
rödlök
isbergssallad
tomat
mango
paprika
 
 
Efterrätt blev en pannacotta med vitchoklad och hallon
koka upp 3 dl grädde
blanda i 50 g hackad vitchoklad
rör tills chokladen smält
tillsätt 1 gelatinblad
låt stelna i kylskåpet några timmar
hallon till servering
 
 
 
 
Kram//Erica
 
 

Kommentera här: