Kylskåpstömning

Det man har lovat har man ju lovat!!
Så igår när man var hockeyänka (jo SAIK vann å gubben kom hem hes) så tog jag fram symaskinen och sydde nytt foder till korgen som Emelie fått och tagit med sig till Uppsala.
Tydligen var det gamla rosa förlegat och neutralt linnebeige mera hippt.
Och hos mig satt de gamla syegenskaperna kvar! Fast det var rätt länge sen jag sydde.
Det blev iaf ett foder med spets!
 
 
 

Middan fick jag vara som Kajsa Warg,man tager det man haver.
En skvätt grädde,några överblivna tortillabröd,4 coctailtomater,en liten bit brieost,1dl överbliven köttfärs.
Tog en påse kantareller från frysen.
 
 
Kantarellsoppa med kantarell & brieostpaj och ost/köttfärs i tortillabröd!
 
 
Hallonpaj med marzangrädde till efterrätt!
Recep på pajerna finns i ett tidigare inlägg
 
 
Svampsoppa
1 l rensad svamp
1 st finhackad gul lök
5 dl grönsaksbuljong
3 dl grädde
2 dl mjölk
salt,vitpeppar
 
Hacka löken fint och fräs i en gryta med lite smör
Tillsätt svampen och fortsätt sautera tills vattnet kokat bort
Häll i buljongen ,grädden och mjölken
Låt sjuda ca 7-8 min
Mixa soppan slät med en mixerstav
Smaka upp soppan med salt och vitpeppar
 
Lägg ett bröd i stekpannan
Lägg på riven ost och om du vill ha något annat som fyllning,jag hade ju lite köttfärs
Lägg på ett bröd över
Stek tortilla bröden i stekpanna på låg värme 
Vänd och stek på andra sidan till bröden fått fin färg och osten smält
Skär i snibbar
Goda till soppa
 
BRIEOSTPAJ med kantareller
recept finns i ett annat innlägg
 
Kram//Erica
 

Kommentera här: