Lillebror på besök

När man är ensam hemma så blir det inte så mycke matlagning.
Men på helger blir det lite mer kökstjänst,då lagar jag mat så det blir lådor som jag kan äta utav i min ensamhet. För hade jag inte matlådorna så skulle det inte bli någon riktig mat att äta utan bara kaffe och smörgås. 
Men just nu har jag lillebror på besök,han hade med sig en älgstek som han ville jag skulle laga något gott av.
Så det blev en tjälknöl som jag marinerade,potatisgratäng och vitlökssåsen som han blivit så förtjust i!
Väldigt festligt och gott på en tisdag!
 
TJÄLKNÖL
 
1 1/2 kg fryst älgkött
Lägg den frysta älgsteken i en liten långpanna
100 grader i i 12 timmar
 
Lag; 1 1/2 dl salt
1 tsk socker
1/2 tsk krossad svart peppar
1 lagerblad
3 vitlöksklyftor
15 krossade enbär
vatten
koka lagen som hälls över varmt kött
låt kött och lag kallna
 
skiva kallt kött i tunna skivor
gör en marinad av;
1/2 dl olivolja
2 msk balsamvinäger (rödvinsvinäger går åxå bra)
1 msk kalvfond
2 krm svartpeppar
häll marinaden över köttskivorna
detta kan förberedas,gärna dan innan
 
 
Vitlökssås
20 vitlöksklyftor
3 dl grädde 
3 dl creme fraiche
1 köttbuljongtärning
kokas i 20 min
mixas slät
 
 
Träffat på en stickig kompis
 
 
En fin fullmåne i afton, aoooooooou!!!
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Nonna:

skriven

Tack för åter en godsak Erica. ♥

Kommentera här: