GOTT NYTT ÅR

Så har vi 2014,Gott nytt år till Er alla. Ett nytt år med nya möjigheter!
Hoppas eran nyårafton blev toppen.
Vi åt gott med goda vänner, fast vi blev lite försenad med middagen. Det blev ett besök på akuten för våran vän när han halkat och slagit huvudet och fick sy 3 stygn. Han hade tur för ingen hjärnskakning el något brutet.
 
Dukningen gick i grönt och vitt/silver.
 
 
 
 
 
 
 
Jag in action
 
Det blev en sallad till varmrätten
sallad
tomat
gurka
majs
mango
rödlök
fetaost
grekisksallad kryddmix
 
Förrätten blev Gratinerad Hummer
 
 
 
 
 
 
 
 
 
FYLLD & GRATINERAD HUMMER
4 port
 
2 färdiga frysta & tinade hummrar
8 färska champinjoner (el hela i burk)
1 msk smör
1 msk mjöl
2 dl grädde
1 äggula
1 dl riven parmesan
salt,peppar,lökpulver,cayennepeppar
vit sparris i burk
 
Hacka champinjonerna fint
Fräs champinjonerna i smöret
Blanda i mjöl
Fräs runt lite och vispa ner grädde
Kokas till en stuvning
Ta kastrullen från värmen
Rör ner äggulan och parmesanosten
Dela hummrarna på mitten
Ta ur köttet,var noga med att få bort tjocktarmen
Hacka hummerköttet fint och rör ner i stuvningen
Fyll stuvningen i skalen
Lägg på några sparrisar på varje hummer
Riv lite parmesanost och toppa på varje hummer
Gratinera i ugnen tills osten fått fin färg
 
God och lagom stor förrätt
 
Varmrätten blev potatisgratäng,kryddsmör, bearnaisesås och oxfilee
 
Jag tog genvägar med varmrätten. (Ibland får kroppen sin vilja igenom, så jag kan också lyssna på den och inte vara så präktig och ska laga all mat själv)
Tycker att Ica har en god halvfärdig potatisgratäng i påse. Toppar bara med riven ost,ibland strör jag över lite vitlökspulver innan jag gratinerar den i ugnen enl anvisningarna på förpackningen.
Beasåsen köpte jag i en burk på IKEA.
Kryddsmöret hade jag gjort själv,vispar smör med elvispen tills det blir fluffigt,pressar el river ner vitlök,saltar och kryddar. Rullar in  smöret i glad pack och förvarar i frysen.
Oxfileen stekte jag i smör, saltade och kryddade med vitpeppar. Stekte i ca 3 min på varje sida,köttet blev perfekt tyckte jag iaf!
 
Efterrätten blev korgarna av knäckflarnen jag bakade dagen innan, gräddvaniljglass, varma hjortron och en klick grädde!
 
 
 
 
 
Fick ett gott bröd ,ett GI-knäcke, av min vän Tuula.
Har köpt hem ingredienser så jag ska baka det någon dag.
 
Kram//Erica

Kommentera här: