VÄSTERBOTTENSOSTPAJ

 
 
VÄSTERBOTTENSOSTPAJ
 
Pajdeg: 
100 g rumsvarmt smör
3 dl mjöl
ev 1 msk vatten
 
Fyllning:
3 ägg 
3 dl grädde
3 dl riven Västerbottensost
 1-2 krm cayennepeppar
 
Nyp ihop till en deg
Tryck ut i en smord pajform
Ställ in pajformen i kylen ca 1 timme
Förgrädda pajskalet i 200 g i ca 10 min
 
Vispa ihop grädden,ägg och cayenneppar
Bred ut den grovt rivna osten i det förgräddade pajskalet
Häll grädd/äggsmeten i pajskalet
Grädda i 175 grader ca 30-40 min
 
Jag gjorde småa pajer i mina aluminiumformar
Man kan göra dessa pajer i engångsformar typ dom som är till mazariner
De småa pajerna är perfekta till buffe´bordet
(gjorde bara 1/3 sats)
 
 
Servera med Kalixlöjron,rödlök och lite creme fraiche
 
 
 
 
 
 
 
 
Serverade dessa pajer med Kalixlöjrom till räkor, smashad red potatoes och nybakta chiabattabröd
 
 
 
 
Kram//Erica
 
 

Kommentarer:

1 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Så gott de verkar :) Ha en fortsatt bra kväll :)

Svar: Tack!Det samma till dig
Kram//Erica
Erica Hermansson

2 Birgit:

skriven

Hej!
Vilken härlig blogg!
Underbara recept, jag blir sååå inspirerad!
Kram o Tack

Svar: Hej BirgitTack och va glad jag blir!!
Välkommen åter
Ha en fin måndag kväll o vecka!
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: