GREKISK PYTT m TZATZIKI

 
 Trodde jag skulle ha matgäst till middan idag men så blev det inte. 
Så det blev bara jag och mig själv som fick äta av en god Grekisk Pytt och Tzatziki på mitt vis.
 
GREKISK PYTT
4 port
 
400 g fläskfilé 
1 msk malen el riven ingefära
1 msk sambal oelek
1/2 dl soja
1/2 dl olja
Skär köttet i skivor och blanda marinaden.
Låt köttet marineras minst 30 min.
 
Skala 800 g potatis, skär varje potatis i 4 klyftor.
Lägg potatisarna i en ugnsform, häll över lite olja och blanda runt.
In med potatisarna i ugnen, 200 grader i 20 min.
 
Ta ut formen med potatisarna, lägg på 
1  röd lök, skuren i mindre bitar,
1 paprika i smala remsor.
 
Lägg köttet överst, häll lite av marinaden över.
 
in i ugnen igen i ca12 min.
Ta ut formen igen och nu läggs halverade cocktailtomater och feta ost på köttet, ev oliver om man gillar det.
  
In i ugnen i 12-13 min.
Serveras med tzatziki.
 
 
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Många gånger formen ska ut o in i ugnen
Men låter väldigt gott 😉👍
Kram Bibbi

Svar: Man kan ju lägga på fetaosten och tomaterna när man lägger på köttet, men jag vill inte ha fetaosten så gräddad , därför väntar jag med det! Helt en smaksak!Men gott är det iaf!
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: