Köttfärsgryta

Nu när hösten är här med kalla vindar och kyligare dagar, är det gott med varma grytor med lite hetta!
I denna köttfärsgryta reglerar man hur het man vill ha den genom att ta i så mycke chili man vill.
 
KÖTTFÄRSGRYTA
4port
 
400 g köttfärs
1 gul lök, finhackad
1 morot, grovt riven
chilifrukt efter smak, finhackad
1/4 paprika, finhackad
1 1/2 dl vitkål, hyvlad m osthyvel till strimlor
1 dl kantareller, förvällda
1 msk kalvfond
2 st köttbuljongtärningar 
1 pkt krossade tomater
1/2 dl vatten
1 pkt vita bönor
smör att steka i
Stek löken med köttfärsen.
När färsen fått färg, tillsätt morot, paprika, chili, vitkål och kantareller.
Stek en liten stund.
Tillsätt kalvfond, buljongtärningarna, krossade tomater och vattnet.
Koka upp och låt puttra i en kvart.
Tillsätt de vita bönorna och låt dom bli varma ( ca 5 min )
Servera grytan med ris och en gratinerad smörgås.
Jag tog mina surdegsbaguetter som jag bakat här om dan.
Delade dom och smörade halvorna.
Strö på lite vitlökspulver och toppa med riven mozzarella.
Grädda i 200 grader ca 10-15 min.
 
 
 
 
 
kram//Erica

Kommentarer:

1 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Baguetten ser ju underbart gott ut :) Fina höstiga bilder :)

Svar: Tack IdaKram//Erica
Erica Hermansson

2 Bibbi:

skriven

Ser otroligt gott ut ! :)
Och väldigt vackert porslin som jag
blir avis över. Vackra bilder

Kramiz Bibbi

Svar: Tack vännen!Finns billiga på Jula , du får önska i julklapp av flickorna,då funkar det va? ;-)
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: