Nasi Goreng

  1. Nasi goreng är en indonesisk eller malaysisk risrätt som innehåller olika grönsaker och oftast också kyckling. Nasi är 'ris' på indonesiska, goreng står för 'stekt' och ayam betyder 'kyckling'. Wikipedia
     
    När man har kokat för mycke ris så är detta väldigt gott att göra.
     
    Nasi Goreng
    4 port
     
    3 portioner kokt ris
    1 burk majs
    4 finhackade färska champinjoner
    1 fint hackad paprika, valfri färg
    ca 10 cm finhackad purjolök
    2 kycklingfiléer, strimlad och skuren i mindre bitar
    2 morötter, grovt rivna
    2 dl strimlad vitkål ( hyvlad med osthyvel)
    2 ägg
    1 dl hackade cashewnötter
    1 dl skalade räkor
    smör att steka i
    1 hönsbuljongtärning
    grillkrydda
     
    Stek kycklingstrimlorna i smör, krydda med grillkrydda.
    Lägg kycklingen åt sidan.
    Stek äggen och lägg åt sidan. Skär ägget när det kallnat i småa bitar.
    Stek champinjonerna,paprikan,vitkålen, purjolöken och morötterna i lite smör.
    Lägg ner buljongtärningen och lite vatten.
    När vattnet kokat bort rör ner riset, majsen, kycklingen äggen och cashewnötterna.
    Rör runt så det blandas och allt blir varmt.
    Rör ner räkorna och rör runt.
    Servera.
     
    Till detta serverade jag min enkla och goda Sötsursås.
     
    ENKEL SÖTSURSÅS
    4 port
    1,5 dl socker
    4 msk ketchup
    1 dl vitvinsvinäger
    1,5 dl vatten
    1 msk soja (kikomans)
    ev lite ljus maizenaredning
     
    Blanda alla ingredienser i en gryta
    Koka upp under omrörning
    Blanda ner ev maizenaredning
    Hacka ner 1/2 tomat 
     
     
     
    Kram//Erica
     

Kommentarer:

1 Inga-Lill Lundholm:

skriven

Hej Erica,Länge sen jag sett dig, bor du kvar i Kalix? Den här adressen kom jag i kontakt med genom Buketten. Kul att se hur duktig du är. Jag har provat några av dina recept. Bl.a. snickers det var som godis sa mina barnbarn. Kram och hoppas du mår bra från Inga-Lill Lundholm

Svar: Tack Inga-Lill.Har huset kvar ännu men ska lägga ut det till försäljning.
Tycker om stå i köket när jag orkar, har ju många dagar jag inget orkar pga värken och smärta efter olyckan.
Kram//Erica
Erica Hermansson

2 Julia :

skriven

Ser jättegott ut! Tänkte häromdagen att jag inte ätit Nasi Goreng sen jag kom hem från Bali för ett och ett halvt år sen (då efter att ha ätit det varje dag i typ två månader), kanske får testa detta! :)

Svar: Vi tyckte alla att det var gott.Så testa gärna.
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: