Fyrmästargratäng

 
Har du köpt på dig en massa burkar matjesill som du inte riktigt vet vad du ska göra med.
Då vill jag tipsa om denna väldigt goda gratäng.
Första gång jag lagade denna rätt blev jag glatt överraskad över hur god den var, pga att jag inte är en riktigt fan på matjesill.
När jag vill göra den snabbt kör jag med gratäng på påse, mat på 20 min! 
 
FYRVAKTARGRATÄNG
4 port
 
1 pkt potatisgratäng i påse (800 g )
1 burk matjessill
2 gul lök 
dill
smör att steka o smörja formen
panko
 
Skiva löken och stek den i smör tills den är mjuk utan fått färg.
Smörj en ungsfastform och täck botten med lite potatisgratäng.
På med den stekta löken, klipp matjesillen i småa bitar o strö över.
På med lite dill, och kläm ut resten av potatisgratängen.
Jämna till ytan så potatisen täcker sillen.
På med lite Panko.
175-200 grader i 20 min.
Minimalt arbete och maximalt gott.
Jag gjorde i portionsformar.
 
Orginalreceptet från allas veckotidning om ni vill göra från grunden.
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: