Krabbelurer

Igår mös jag på Fikaholmen på ett renskinn och i min snösoffa.
Till lunch gräddade jag Krabbelurer över öppen eld i solskenet.
Mat är ju aldrig så god som ute.
Kokkaffe, grädde och hjortron serverades till.
När jag hade stekt klart och skulle börja äta fick jag matgäst, så kul att min faster kom förbi på skidor och att jag fick skämma bort henne lite! 
 
Krabbelursmeten gjorde jag hemma och hällde i en petflaska.
Toppenbra att ta med smet i flaska, lätt att hälla ut smet vid gräddning.
 
 
 
 
 
KRABBELURER
4 1/2 dl mjöl
(1 dl socker)
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
2 ägg
Vispa ihop till en slät smet
Låt vila 30 min i kylen eller i ryggsäcken
Stek i smör
4-5 st klickar smet i stekpannan
 
 
Jag serverade krabbelurerna med grädde och hjortronsylt, men man kan vända dom i socker och kanel.
Kan tänka mig att dom även blir goda med kardemumma i smeten och serveras med mandelmassgrädde!  
Ja krabbelurer smakar gott även inne!
 
Kram//Erica

Kommentera här: