Mandelbiskvier

Mandelbiskvier, så enkelt att göra egna.
Ett barndomsminne dök upp. När jag var liten så åkte man inte hemifrån så ofta.
Jag som är född i Tärnaby på -60talet tyckte att få åka till Storuman, 12 mil bort var ett stort äventyr.
Då fick man gå och äta på baren, restaurang.
Stekt kotlett, ananas och potatis minns jag att mamma och pappa ofta beställde.
Jag ville ha varm nyponsoppa , mandelbiskvier och grädde.
På den tiden var tekniken inte den samma som idag.
På beställningstavlan låg det olika stenkulor i olika färger vid de olika maträtterna, typ röd för nyponsoppan, blå för kotletten, osv, ja ni förstår.
Kulan la man i ett litet plaströr som gick in till kocken i köket! Detta var oerhört kul för oss barn.
Få släppa iväg sin egen beställning!!
Typ som dåtidens App .
 
 

200 g mandelmassa
2 äggvitor

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Riv mandelmassan och tillsätt äggvitorna. Rör till en smet.

3. Lägg i en spritspåse och spritsa ut små klickar, ca 1 x 1 cm stora på en plåt med bakplåtspapper.

4. Grädda i övre delen av ugnen i 8-10 min.

Blev typ 80 st.

 
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: