Leverkaka


Leverkaka, det är något som jag inte äter, men min sambo älskar det.
Så ibland lagar jag en omgång åt honom och så lagar jag något annat åt mig.
Men nu iom covid, så tappade jag smak och lukt så tänkte jag att då kan jag ju äta det, likväl som något annat!
Det smakade inget för mig, som tur var!
Sambon tyckte det var gott! 
LEVERKAKA
 
1 kg färdig risgrynsgröt (jag köper 2 färdiga ´korvar`risgröt)
1 stor gul lök, finhackad och brynd i lite smör
300 g mald lever
2 msk sirap
1 1/2 msk salt
knappt 1 msk vitpeppar
1 msk mejram
2 1/2 dl russin
2 ägg
Finhacka och bryn den gula löken i lite smör, låt den kallna.
Rör sen samman alla ingredienser.
Rör så att allt blandas väl.
Smöra en ugnsform.
Bred ut leverkakssmeten i formen.
Grädda i 200 grader i ca 45 min.
Går bra att frysa
Kram//Erica
Var rädda om Er där ute!
 
 

Kommentera här: