En fin dag i Tärnafjällen

 
Efter några svampplockardagar tog vi en chilldag.
Åkte till Solberg och gjorde lunch över öppen eld.Kokade kaffe och gjorde varma mackor i mackjärnet!
Huga va gott det är att äta och fika ute.
 
Skinka ost och kantarellstuvning är fyllning i våra varma mackor! Lite aromat på brödet när dom är färdiggrillade!! MUMS!!
 
God lunch;varmmacka och nykokt kaffe
 
 
Söt liten giftig sak!
 
 
Utsikt från liggunderlaget!!
 
Fin badstrand i Solberg!
 
Middan blev grillad långskuren fläskytterfilee som marinerads,grillad och fått vila en stund innan den skars i bitar.
Till det serverades kantarell&brieostpaj,solgula kesopajen,vitlökssås och köpes potatisgratäng.
Till efterrätt blev det pollykladdkaka!
 
 
SOLGULA KESOPAJEN(morotspaj)
 

pajdeg;
100 g smör
3 dl mjöl
ev lite vatten
Nyp ihop till en deg.
Tryck ut i en springform ,tryck upp degen högt upp på kanten.
Låt vila i kylen ett tag.
Nagga botten med en gaffel.
Förgrädda skalet i 225 grader i ca 10 min
 
fyllning;
800 g grovt rivna morötter som fräses i en stekpanna med 2 msk smör
tillsätt 4 msk vatten och 1 grönsaksbuljongtärning
stek tills buljongtärningsvattnet är borta
 
blanda 250 g keso
1 dl grädde
3 ägg
2 dl riven ost
rör ihop keso,grädde,ägg och ost,rör i det svalnande morötterna
häll i det i förgräddade pajskalet
lägg på halverade coctailtomater
grädda i 200grader i ca 35-40 min
 
 
Kantarell&brieostpaj
 
Deg;gör likadant som till den solgula kesopajen
förgrädda skalet i 225 grader i ca 10 min
 
fyllning;
fräs en halvt finhackad gul lök i lite smör
tillsätt 1 liter rensade färska kantareller
salta och peppra med vitpeppar efter smak
fyll i pajskalet med lök/kantarellerna
 
skiva brieost och täck hela formen
 
grädda i 200grader i ca30 min
 
 
VITLÖKSSÅS
20 skalade vitlöksklyftor
3 dl grädde
3 dl creme fraiche
1 köttbuljongtärning
Koka allt i ca 20 min 
Mixa såsen slät med stavmixer
 
 
 
 
(jag gjorde en sats deg men delade på den så jag gjorde en halva av solgula kesopajen och en halva kantarellpaj)(Tänkte bara on ni tyckte pajerna såg småa ut)
 
POLLYKLADDKAKA
 

175 g mörk choklad
175 g smör
smält choklad och smör försiktigt tillsammans
rör i 2 dl socker
3 ägg 
1/2 dl mjöl
2 tsk kaffe
1 påse blåa Polly
rör ihop alla ingredienser och fyll i en smord pajform
grädda i 175 grader i 30 - 35 min 
(blir god även att få stå ett dygn i kylen)
 
Gott med glass el lättvispad grädde till!!
 
 
Har haft Morotstema till middag idag.
Morotsoppa och morotsbröd
Morotskaka
Sen testade jag ett recept på en långpannekaka jag fått av vännen Irene;
Försvinnande Goda Kakor.....
 
Så om jag orkar och om internet vill kanske det blir ett till litet inlägg i kväll
 
Kram//Erica
 
 
 

Kommentera här: