Ett skåp som väcker minnen......

 
Detta vackra skåp som jag har i min ägo,har min farmor och farfar haft i en svunnen tid.
Min älskade faster ärvde det när farfar dog,då stod det i en ladgård.
En tjärburk hade läkt och har lämnat spår efter sig,gett den en fin personlighet.
En krönlist är borta men varför ska allt vara så perfekt???
Jag hade turen som fick skåpet av henne.( uppmärksamma även den lilla grå vätten som sitter och dinglar med benet, den har jag fått av samma faster.Vätten ser till mig och de mina och vårat hem!!!)
I detta skåp har andra minnessaker bott. Men igår plockade jag fram skåpets hemligheter!
Först ut kom denna kaffeservis.
Den har ingen stämpel och är väl inte märkvärdig på något vis,eller  värd en massa pengar kan jag tänka.
Men, ungefär 1946 ropade min pappa in denna kaffeservis,blott endast 13 år gammal!!!
Så igår blev det förmiddagskaffe i dessa koppar och kaffeost till.
Nästa sak som fick komma ut.....
....är denna kryddburksservis.
Made in china.
Är väl inte heller någon dyrgrip,
Men min mormor fick denna i förlovningspresent av min morfar ungefär omkring 1933. Då var min goa mormor 18 år.
Minns att varje gång jag var hos mormor och morfar i Fjällboheden ville jag titta på den. Tyckte redan som liten flicka att den var vacker.
Mormor sa då att jag som enda flickebarnbarn (fick en tjejkusin många år senare)skulle ha den,och att jag i min tur skulle ge den vidare till mitt första flickbarnbarn!!
Detta kort hade min mormor stoppat och sparat tillsammans med några urklipp i mjölburken.
Jag var nog 6 eller 7 år när det togs i en passkortsautomat.
Mullbärsservisen med det stora vackra fruktfatet har mamma köpt på auktion.
 
Måste bara visa min halldekoration,
...detta är min pappas första skidor.
När han var liten gjordes ju skidorna hemma på gårdarna. Man sökte ett träd med en fin böj längst ner,det blev ju ett naturligt brätte!! Kan tänka att dom fick söka länge efter rätt träd,för mina rötter är ju från Tärnaby. Och där växer det ju mest krokig fjällbjörk!!
 
Köpte Hemmets Journals Bakat&Gott, å se jag var  lite före min tid..... ;-)


 
                                   Mitt kräftbröd,             beskrivning i tidningen och deras bröd.
 
 
Dagens middagsingredienser;                                       4 port
 
2 st kycklingfileer
2 ägg
4 finhackade champinjoner
1/2 finhackad paprika
1 dl classic wookgrönsaker,tinade& finhackade
1/2 dl finhackad purjolök
1/2 dl majs
1/2 dl finhackad caschewnötter
2 äggnudel `flak´ 
 
Börja med att finhacka alla grönsaker
Koka nudlarna nästan klart,klipp dom avrunna nudlarna i småa bitar
Stek äggen och finhacka dom
Gör en marinad på saften av 1 limefrukt
                                         1 finhackad vitlök
                                         1/2 krm malen ingefära
                                          soya
Skär kycklinfileerna i småa tärningar och vänd ner bitarna i marinaden
 
Börja med att fräsa alla grönsaker i lite smör
Tillsätt kycklingen med marinaden i grönsakerna
Stek kycklingen klar
Vänd ner nudelbitarna och låt dom bli varma
Tillsätt äggbitarna och nöthacket
 
 
Koka en enkel SÖTSURSÅS
 
1,5 dl socker
4 msk ketchup
1 dl äppelcidervinäger  (hade vanlig vitvinsvinäger idag)
1,5 dl vatten
1 msk kikkoman soya
ev lite maizena ljus redning
Blanda alla ingredienser i en gryta
Koka upp under omrörning
Blanda ner ev lite redning
Hacka 1/2 tomat i småa bitar och blanda ner i såsen
 
Servera min egna NASI GORENG MED SÖTSURSÅS ,soya och sweet chilisås
 Packa gorengen i en skål,tryck ihop maten hårt.....
....vänd skålen upp och ner på tallriken! Och vips har ni en fin uppläggning!!
 
Kram//Erica
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Adeline Kandalaft:

skriven

Underbart!

Svar: Tack vännen! Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: