Kräftor och en matresa utsockness

Igår blev det kräftmiddag.
Vi hade fångat dom själva i Icas frysdisk!! 
Sen låter man dom sakta tina  i kylen.
Dom tinade kräftorna kan man nu äta men jag kokar en ny lag som kräftorna får ligga å gotta sig i minst 5-6 timmar.
Kräftlag 
 
2,5 dl vatten
0,75 dl grovt salt
1 bunt krondill
2 sockerbitar
1,5 dl öl
Koka lagen i 10 min
Låt kallna
Lägg i kräftorna och ställ in hela grytan med kräftorna i kylen
Låt stå 5-6 timmar,upp till ett dygn.
 
Västerbottensostpaj blev ett tillbehör som jag bakade.
 

Västerbottenostpaj
 

Deg;100 g smör
3 dl mjöl
ev lite vatten
Nyp ihop smör och mjöl till en deg
Tillsätt ev lite vatten 
Tryck ut degen i en pajform
Låt vila i kylen 30 min.
 
Picka degen med en gaffel
Förgrädda skalet i 175 grader ca 10 min
Fyllning;Vispa ihop...
2 ägg
2 dl grädde 
1,5 krm cayennepeppar
Riv 200 g västerbottensost som du lägger i det förgräddade skalet
Häll över ägg/grädden
Grädda i 200 grader i ca 30 min
 
 
Sen satte jag en bröddeg
 
30 g jäst
3 dl mjölk
0,5 dl flytande margarin
en nypa salt
1 msk honung
1 msk tomatpure
8-9 dl mjöl
 
Värm mjölken till 37 grader
Tillsätt margarinet
Smula jästen i en bunke
Häll mjölkblandningen över jästen
Rör till jästen löst upp sig
Tillsätt de övriga ingredienserna
Rör till en smidig deg
Låt jäsa under duk i 30 min
Häll sen degen på mjölat bakbord
Forma degen till en kräfta på bakplåtspapperklädd plåt
Låt jäsa 30 min 
Skåra med vass kniv till klor och på kräftryggen
Kryddpeppar till ögon
Grädda i 250 grader i ca 10-12 min
 
Kokta ägg,majonäs,smörgåsmargarin,västerbottensost,paj,kräftbröd och ett glas vitt vin.
Det var hela middan det! 
Bara skalen kvar!!
 
Efterrätten blev...
Panacotta med vitchoklad och hjortrongele   2 port
 

lägg 1,5 gelatinblad i kallt vatten i 5 min
 
värm 2 dl hjortron
sockra efter smak
lägg i gelatinbladen i den varma sylten och rör till dom smält
lägg hjortronen i 2 glas
ställ i kylen och låt stelna någon timme
 
lägg 1,5 gelatinblad i kallt vatten i 5 min
koka upp 2,5 dl grädde
hacka 50 g vitchoklad och blanda ner i den varma grädden
rör till all choklad smält
lägg i gelatinbladen och rör tills dom smält
fördela chokladgrädden på hjortronen
låt stelna någon timme i kylen
 
 
Idag har vi varit på en matresa runt hela socknen.
Första fikastoppet blev i Finnfors
Där fikade vi kaffe och en varm toast med skinka och ost.
Sen fortsatte vi vår resa.
Efter 2 timmar blev det fikapause igen.
Denna gång i Kusfors
 
Sen gick vi lite i skogen och klockan började bli middagstid och vi hade en bra bit hem.
Då styrde vi kosan mot Fällfors.
Så på Pipens Bodega köpte vi pizza och så satte oss ute vid laxtrappan och åt!!
Så efter en dag med rundkörning och en massa ätande vill man ju som tvätta av sig,hittade ett fint ställe idag där jag tror jag ska ta ett dopp, än fast denna skylt var uppspikad....
 
;-)
 
Kram//Erica
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: