Fjärde Advent...och nu vet jag vart Tomten bor!!!

 
Gjorde inlagda Strömmingsflundror i fredags.
Men då svärmor inte tål gluten och ska fira julen med oss så testade jag göra dessa med glutenfritt ströbröd som jag gjort själv.
Rostade först glutenfri fralla och lät dom ligga framme och bli lite hårda,sen rev jag dom.
 
Hade köpt färdigrensad strömming,så jag klippte bara bort ryggfenan
La fileerna på en skärbräda och saltade,lät dom ligga så en stund
 
Kokade lagen medans fileerna fick dra in saltet.
LAG till INLAGDA STRÖMMINGSFLUNDROR:
koka
6 dl vatten
1 dl ättiksprit
2 msk socker
10 kryddpeppar,hela
10 vitpeppar,hela
2 lagerblad
kokas upp och låt kallna
 
Blandade lite grädde och grov senap och rörde ner strömmingsfileerna
Sen vände jag strömmingsfileerna i ströbrödet jag gjort
och stekte dom i smör
Stekte tills dom fick fin gyllenbrun färg.
 
La dom att kallna på hushållspapper
Skivade en rödlök och en morot och la de i den kalla lagen tillsammans med de stekta strömmingsflundrorna
 
La ett kaffefat på så att flundrorna hålls nere i lagen!
Tog en testflundra idag,och det smakade gott!
Sen har jag förberett en LAX/RÄKMOUSSETÅRTA

Botten:200 g av de rivna glutenfria ströbrödet
blandat med 75g smält smör
Tryck ut brödmassan i en form med bakplåtspapper i botten
Ställ in formen i frysen att stelna lite medans du gör fyllningen
FYLLNING:
Lägg 3 gelatinblad i kallt vatten
 
Blanda i en bunke: 4 dl creme fraiche
2 msk majonäs
100 g gravad lax
2 dl hackade skalade räkor
1 burk röd stenbitsrom
1/2 finhackad rödlök
2 msk finhackad dill
citronpeppar
Ta upp gelatinbladen
Värm 1 msk vatten och 1 msk hummerfond.
Rör ner gelatinbladen i den varma hummerfonden
Rör tills gelatinbladen löst sig
Rör ner gelatinblandningen i lax/räk/creme fraiche blandningen
Bred fyllningen över brödmassan
Ställ kallt
Jag har min i frysen,tar fram den på julaftonsmorgon,tar ut rundlar med mina mått och ska göra fina bakelser,linda en laxskiva runt,lite räkor på el svart rom.
Bild kommer sen på mina Lax/räkmoussebakelser
 
Detta är mina mått
 
 
I fredags gjorde jag min favorit efterrätt
Flamberad ananas med coco och grädde till
 
Börja med att skala en färsk ananas och skär i småa bitar
 
Stek dom i smör,krydda med lite grovmald svartpeppar
Rör om,stek tills dom börjar få färg
Häll på rom,jag använde Capten Morgan
Ta stekpannan från spisen,ställ på ett bord. Låt ingenting finnas ovanför
Tänd på ananasen
Låt brinna klart
Serveras varm med hackad coco och vispad grädde
Jag som tomtemor
 
Har varit på Stigs och fikat i lördags
Idag söndag har vi varit till Jävre,fotat min favorit fyr
Sen hittade vi vars Tomten bor,i Kusmark...
 
 
 
 
 
 
Gjort sp snöstjärnor till tårtan som vi ska mumsa på efter julbordet på julafton
 
Bakat botten till tårtan av rismjöl,så den är ju också glutenfri
 
RISMJÖLSKAKA

4 ägg
3 dl socker
3 dl rismjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
 
Vispa ägg och socker
Sikta ner mjöl och bakpulver
Grädda i 175 grader i 25-30 min
 
 
Kram/Erica
 
 
 
 

Kommentera här: